Finansinspektionen och betalbolaget Trustly är oense om vilka som är bolagets kunder. Trustlys ordförande tycker att konkurrensen mot utländska aktörer är orättvis och utesluter inte en utlandsflytt av huvudkontoret.
Trustly överväger utlandsflytt: ”Tydliga regelfördelar ute i Europa”
Mest läst i kategorin
Tidigare i veckan skrev Realtid om bolagets oenighet med Finansinspektionen om vem som egentligen är kund. Trustly ser handlarna som sina kunder men Finansinspektionen vill även inkludera slutanvändarna, alltså konsumenterna. I enlighet med lagen om åtgärder mot penningtvätt och finansiering av terrorism skulle detta få stora konsekvenser för bolaget. Läs vår artikel här.
Trustlys ordförande Johan Tjärnberg säger nu till SvD att han inte känner till några liknande bolag i Europa som gör den här typen av kundkännedomskontroll.
– Vi kan medge att vi känner en viss frustration över oklarheten när det gäller läget i Europa. Det blir problematiskt om våra konkurrenter i Europa har andra regler än vad vi har. Det måste finnas gemensamma regler kring penningtvätt för alla aktörer på det här området, säger Johan Tjärnberg till SvD.
Han menar att det inte är uteslutet att flytta bolagets huvudkontor utomlands – även om det inte ligger i pipeline för den närmaste tiden.
– Det är klart att om det skulle finnas tydliga regelfördelar ute i Europa jämfört med Sverige under flera år framöver måste vi fundera på vad vi ska göra. Men i dagsläget är det inget vi diskuterar utan vi är i första hand fokuserade på att efterleva de regler som FI sätter, säger Johan Tjärnberg till SvD.