Realtid

Trustbuddys grundare stämmer Nathanson på 50 miljoner

Jens Glasö (t.v.) och Simon Nathanson (t.h.)
Jens Glasö (t.v.) och Simon Nathanson (t.h.)
admin
admin
Uppdaterad: 04 juli 2016Publicerad: 04 juli 2016

Låneplattformens grundare Jens Glasö menar att det konkursade bolagets ex-ordförande Simon Nathanson kände till Trustbuddys oegentligheter redan i februari 2015 – utan att vidta några åtgärder. Men Nathanson har hela tiden hävdat att han fick reda på bristerna strax innan kraschen – i samband med en internutredning.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

På måndag morgon rapporterade Realtid.se att Trustbuddys konkursförvaltare Lars-Henrik Andersson nu slutfört sin förvaltarberättelse. Där redogör han för vad som låg bakom bolagets konkurs i oktober 2015.

Och innehållet bekräftar – vilket Realtid.se var först med att berätta – att pengar inte förskingrades. Istället lånades de vidare utan samtycke från långivare som inte heller matchades med låntagarna.

Enligt förvaltarens egna beräkningar förmedlades cirka 21 procent av lånen på det sättet till ett värde av 37 miljoner kronor.

"Detta förfarande är såvitt framkommit den huvudsakliga förklaringen till bristen på bolagets klientmedelskonton", skriver Lars-Henrik Andersson.

Tre personer anmälda

Förvaltaren har dock inte kunnat utreda vad man hade för kunskaper om felaktigheterna. Tre personer i den gamla ledningen är dock sedan i i oktober polisanmälda och Ekobrottsmyndigheten fattar beslut i höst huruvida åtal ska väckas.

Trustbuddys grundare Jens Glasö har för konkursförvaltaren uppgett att bristerna kring långivningen uppdagades för två år sedan.

Och nu påstår Glasö att han har bevis för att bolagets Simon Nathanson, som tillträdde som Trustbuddys styrelseordförande i december 2014, kände till problemen från och med åtminstone februari 2015 – utan att vidta någon omedelbar åtgärd.

ANNONS

– har i princip känt till problemen i nio månader . Det kan jag styrka med totalt 37.400 systematiserade dokument, bland annat styrelseprotokoll, hävdar han i en intervju med Realtid.se på måndagen.

Glasö hävdar också att ett programeringsfel i plattformen uppstod under sommaren 2014, men att det först uppdagades när han slutade som vd i december samma år. 

Vad var det för fel?

– Det vet inte jag. Men det var ett tema på styrelsemötet i januari-februari 2015. Men den nya ledningen och nya styrelsen valde att inte att inte göra någonting åt det. Jag blev inte informerad eftersom det var efter min tid . Jag slutade som vd i december, säger Jens Glasö.

Med hänvisning till dessa anklagelser stämmer han därför sin tidigare kollega Simon Nathanson på 50 miljoner kronor.

Han motiverar också stämningen – som lämnats in till Stockholms tingsrätt – med att Trustbuddys konkurs medfört stora ekonomiska förluster för honom. 

"Något man inte tog tag i"

Enligt förvaltarberättelsen pågick dock den felaktiga långivningen i Trustbuddy sedan åtminstone juni 2010. De var därmed även en realitet under Glasös tid som bolagets vd.  

ANNONS

Och det mesta tyder på att vidareförmedlingen av lån pågått systematiskt sedan bolaget grundades 2009, enligt konkursförvaltaren Lars-Henrik Andersson på Lindahl Advokatbyrå.  

– Uppenbarligen var det något som redan fanns i den tidigare ledningen och som man inte tog tag i, säger Lars-Henrik Andersson till Realtid.se.

Förvaltaren finner det också väldigt märkligt att den gamla ledningen inte på egen hand upptäckte och åtgärdade datafelet som, enligt Glasös egen uppgift, uppstod när han fortfarande var Trustbuddys vd.

Men Jens Glasö vill varken kommentera det eller andra uppgifter som presenteras i förvaltarberättelsen. 

 

"Ord står mot ord"

Ex-ordföranden Simon Nathanson har hela tiden hävdat att han fick reda på de allvarliga bristerna i Trustbuddy långivning först i oktober förra året i samband med att den nya ledningen – som tillträdde samma månad – inledde en internutredning av bolagets plattform.

Dåvarande vd:n Philip Mikal, som värvades från Klarna, har sagt att han och de andra i ledningsgruppen var tvungna att gräva sig ned till mjukvarunivå och genomföra komplicerade kontroller av plattformens funktioner för att kartlägga vad som hänt.

ANNONS

– Ord står mot ord. Glasö har för mig uppgivit att problemen var uppe på styrelsenivå i december 2014. Men den nya ledningen uppger att detta var något som uppdagades senare året efter, vilket ledde till att man omedelbart kontaktade Finansinspektionen, säger konkursförvaltaren Lars-Henrik Andersson.

Realtid.se har, utan framgång, sökt Simon Nathanson för en kommentar.

Läs mer från Realtid - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
ANNONS