Kommunikationsappen Truecaller har en kvarts miljard användare globalt. Nu inleder det svenska bolaget ett samarbete med Swish – och möjliggör betalningar direkt från Truecaller-appen.
Truecaller i samarbete med Swish
Kommunikations-appen Truecaller grundades 2009 av Alan Mamedi och Nami Zarringhalam som då var KTH-studenter. Appen beskrevs på den tiden som en ”telefonbok på internet”. Sedan dess har bolaget tagit in cirka 740 miljoner kronor i riskkapital, enligt Nordic Tech List.
Appen har i dag totalt 250 miljoner användare i världen, varav hälften återfinns i Indien. Näst största marknad är den afrikanska kontinenten. Appen får varje dag 300.000 nya användare.
I Indien finns den mest utvecklade versionen av appen och där kan användarna sedan förra året skicka pengar till varandra och betala i butik med appen. En indisk motsvarighet till svenska Swish med andra ord.
Och nu inleder Truecaller ett samarbete med just svenska Swish som ägs av de svenska storbankerna. Något som Di Digital var först med att rapportera om.
”I dag lanserar vi betalningar i Truecaller via Swish, den mobila betaltjänsten som används av över hälften av Sveriges befolkning”, skriver bolaget i ett blogginlägg på sin hemsida.
Därmed blir det möjligt för svenska Android-användare att göra betalningar direkt i Truecaller-appens telefonbok.
Bolaget har, enligt egen uppgift, i dag över en halv miljon aktiva användare i Sverige.
”Lanseringen av betalningar är ytterligare ett steg för att expandera vårt produkterbjudande och skapa en plattform för all din dagliga kommunikation”, skriver bolaget i blogginlägget.