Allt fler vd:ar inom försäkringsbranschen betraktar digitaliseringen som en möjlighet istället för ett hot. Det visar en ny undersökning från revisions- och rådgivningsbyrån PWC. "Man bör påminna sig om att hastigheten och kraften i digitaliseringen bara accelererar", säger Per Thorling, ansvarig för konsultverksamheten mot försäkringsbranschen på PWC till Realtid.
Trendbrott: Försäkringsbranschen ser digitaliseringens fördelar
Mest läst i kategorin
Inom försäkringsbranschen har digitaliseringen länge betraktats med skepsis, men nu noteras en förändring i attityden; allt fler är positiva till digitaliseringen och ser affärsmässiga möjligheter med den nya tekniken.
– Den ökande optimismen hos vd:ar inom försäkringsbranschen innebär att de frågor som tidigare har betraktats som hot mot tillväxten nu i större utsträckning har vänts till möjligheter för den egna verksamheten, säger Per Thorling på PWC.
Undersökningen från PWC visar också att innovationsutveckling är något som allt mer flyttar ut i organisationen istället för att vara begränsat till en inkubator inom företaget.
– Branschen har tidigare varit reaktiv med fokus på att hantera och begränsa utbetalningar för skador. Nu kan man istället fokusera på arbetet kring att förebygga och minimera skador. Därtill kommer bolagen också kunna lansera helt nya typer av produkter som till exempel försäkringar inom cyber security, säger Per Thorling.
Enligt honom är det tydligt att vi kommer att se fortsatt digitalisering och kundanpassning av tjänster utifrån förändrade förväntningar från kunder på individuella produkter och prissättningar. Internt i branschen kommer agila arbetssätt och tvärfunktionella samarbetsformer både internt och med externa partner att öka för att snabbare kunna möta möjligheterna som nya tekniker och behov i marknaden medför.
– Trots den minskade oro vi ser i rapporten bör man påminna sig om att hastigheten och kraften i digitaliseringen bara accelererar. Därmed ökar också digitaliseringsrisken och behovet av att öka sina investeringar och initiativ för att möta detta.
Det sistnämnda anser inte Per Thorling att branschen har visat prov på i tillräckligt stor grad.
– Vi ser planer för hur man ska springa ikapp snarare än planer för hur man tar sig förbi och skapar ett försprång och går i bräschen för den förändring som branschen tvingas genomgå.