Realtid

Tre tips för att lyckas med din employer branding

Dickens Oduya
admin
admin
Uppdaterad: 27 juni 2021Publicerad: 27 juni 2021

Det har blivit allt svårare att hitta rätt talanger, menar Realtids Dickens Oduya som har hjälpt företag att nå ut till kandidater under de senaste tio åren. Här delar han med sig av både tips och fallgropar.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Dickens Oduya har arbetat med platsannonser sedan han blev klar med sin yrkesutbildning inom sälj- och marknad för ungefär tio år sedan. Nu ansvarar han för Realtid Karriärs satsning på platsannonser och employer branding. 

”Att attrahera rätt talanger är inte så enkelt som man tror”

Mycket har hänt sedan Dickens Oduya började jobba med att hjälpa företag att nå ut till rätt kandidater, inte minst den digitala transformationen och att vi har förflyttat oss från digitalt till socialt och från socialt till datadrivet. Olika typer av digitala och sociala rekryteringsverktyg har dykt upp på marknaden som underlättar HR-avdelningens och rekryterande chefers arbete. Men samtidigt har en konkurrens om talangerna uppstått.

– Att attrahera rätt talanger är inte så enkelt som man tror, säger Dickens Oduya, Key Account Manager på Realtid Karriär. Det räcker inte enbart med att hitta kandidater med rätt kompetens, utan de behöver också passa in i företagskulturen.

”Det är viktigare än någonsin med employer branding”

Han menar att den vanligaste felrekryteringen är just att personen inte passar in i företagets kultur eller inte är villig att anpassa sig till den. För att det ska bli en bra match mellan arbetsgivare och kandidat behöver man som arbetsgivare vara tydlig med organisationens kultur och värderingar. Därför är det viktigare än någonsin med employer branding. Men behöver också vara tydlig med vem man söker i sina platsannonser.

– Först och främst behöver man välja ut vem som passar in att jobba i organisationen, förutsatt att kompetensen finns, och utifrån den profilen ha en plan för att kommunicera det både internt och externt, säger Dickens Oduya.

”En vanlig fallgrop är att man börjar i fel ände med sin kommunikation”

ANNONS

Han menar att en vanlig fallgrop är att man börjar i fel ände med sin kommunikation. Först måste man förankra allt internt, innan man kommunicerar externt.

– Många vänder på det och slarvar med att först få med sig de anställda på tåget, säger Dickens Oduya och fortsätter:

– En annan fallgrop är att man frontar med vd:n i kommunikationen. Vill man lyckas med sin employer branding är det medarbetarna som ska synas rakt igenom, för det är medarbetarna som är kulturen och lever och känner produkten eller tjänsten.

”Ta hjälp av kommunikation- och marknad vid medieval”

Ett råd han vill skicka med till HR-avdelningar är att alltid prata med kommunikations- eller marknadsavdelningen inför en rekrytering eller employer branding- kampanj och ta deras hjälp vad gäller medieval och eventuella leverantörer.

– Kommunikation- och marknad är de som har koll på medieköp och kan hjälpa HR att välja rätt kanaler att kommunicera i, säger Dickens Oduya.
 

Läs mer från Realtid - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
ANNONS