Realtid

Telia slutför förvärv av Bonnier Broadcasting

Camilla Jonsson
Uppdaterad: 02 dec. 2019Publicerad: 02 dec. 2019

Telia Company meddelar att bolaget under måndagen slutfört förvärvet av Bonnier Broadcasting från Bonnier för 9,2 miljarder kronor.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

– Det är en härlig känsla att slutföra den här transaktionen och äntligen få börja arbeta tillsammans med våra nya kollegor på TV4, C More och MTV, säger Christian Lugia, tillförordnad vd och koncernchef för Telia Company, i en skriftlig kommentar.

Telia Company tillkännagav den 20 juli 2018 förvärvet av Bonnier Broadcasting med varumärkena TV4 i Sverige, MTV i Finland och C More som finns i båda länderna, av Bonnier AB för 9,2 miljarder kronr på skuldfri bas vilket motsvarade en EV/EBIT-multipel om 15,3x exklusive synergier. Baserat på Bonnier Broadcastings rullande tolvmånadersresultat per den 31 augusti 2019, var EV/EBITA-multipeln 8,4x. Förvärvet förväntas generera synergier från 2020 med full effekt om 600 miljoner kronor per år från 2022.
       
Transaktionen omfattar även en rörlig tilläggsköpeskilling som baseras på hur verksamheten utvecklats finansiellt och operationellt. Storleken på detta belopp, maximalt 1 miljard kronor, kommer att fastställas enligt överenskomna villkor.
      
EU-kommissionen godkände förvärvet den 12 november 2019 och transaktionen har slutförts i dag. Bonnier Broadcasting kommer att konsolideras i Telia Companys redovisning från och med idag.
      
Casten Almqvist tar plats i Telia Companys koncernledning där han kommer att leda det nya affärsområdet TV/Media.
       

Läs mer från Realtid - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Camilla Jonsson
Camilla Jonsson
ANNONS
Jämför courtage

Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra courtage.

Jämför här
ANNONS
Spela klippet

Svenskar rustar för ökat sparande inför ISK-reformen

När den sänkta skatten på investeringssparkonton (ISK) träder i kraft vid årsskiftet planerar många svenskar att öka sitt sparande. Fyra av tio svenskar planerar att öka sitt sparande – och särskilt stort intresse finns bland unga under 29 år. Hela sex av tio i den gruppen uppger att de vill spara mer, enligt en ny […]