Teleoperatören Telia har inte upplevt någon avmattning inom tv och media hittills och efterfrågan på reklam ligger på nivåer från före pandemin. Det skriver Telias vd Allison Kirkby i bolagets kvartalsrapport.
Telia ser ingen avmattning i reklammarknaden
– Digitaliseringen av reklamverksamheten är på rätt spår med 21 procent tillväxt i digitala annonsintäkter. Betaltv-marknaden fortsätter att vara hårt konkurrensutsatt, särskilt inom SVOD och kvartalet påverkades av förväntad säsongsbetonad kundomsättning inom sport, skriver hon.
Telias enhet för tv och media ökade omsättningen med 2,7 procent i det andra kvartalet till 2 333 miljoner kronor (2 271). Ökningen var 2 procent på jämförbar bas och tjänsteintäkterna ökade med 4,2 procent.
Det justerade ebitda-resultatet ökade och landade på 345 miljoner kronor (575). Antalet abonnemang var 700 000 (788 000), med en nedgång i kvartalet med 41 000.
TV4 play gick också framåt där tiden som användarna spenderar i tjänsten ökade med 5 procent under kvartalet.