Realtid

Tekniska problem stoppade handeln på NGM

Roger Peleback, vd för Nordic Growth Market.
Sara Johansson
Uppdaterad: 24 sep. 2018Publicerad: 24 sep. 2018

Handeln på NGM och Spotlight stoppades på grund av tekniska problem ett par timmar mitt på dagen under måndagen. “Vi har en ganska klar bild av vad som orsakade problemet”, säger NGM:s vd Roger Peleback till Realtid.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

På måndagen drabbades Nordic Growth Market (NGM) av interna tekniska problem vilket stoppade börshandeln under ett par timmar mitt på dagen, mellan klockan 12-14. Stoppet fick som följd att det inte gick att lägga order i värdepapper noterade på NGM och Spotlight.

Spotlight Markets använder sedan sommaren 2017 NGM:s handelssystem Elasticia.

Vad hände, varför stoppades handeln?

– Jag vill inte kommentera det innan den interna utredningen kring detta är klar men vi har en ganska klar bild av vad som orsakade problemet, skriver NGM:s vd Roger Peleback i ett svar till Realtid.se

 Hur reagerade marknaden på stoppet?

– Marknadens aktörer ska givetvis kräva att det alltid fungerar så det var självklart frustrerande.

 Vilken påverkan kan ett stopp likt detta göra?

– Förutom att det orsakar frustration så kan det givetvis i enskilda fall vara så att handelsstoppet kommer extra olägligt.

ANNONS

Vad gör NGM för att detta inte ska ske igen?

– Handelssystemet vi använder driftsattes år 2010 och dagens stopp är det första som inträffat sedan dess. Vi tror oss ha identifierat problemet och ser inte att detta ska kunna inträffa igen.

Hur kan detta påverka NGM som marknadsplats?

– Vår tillgänglighet och tekniska plattform är en starkt bidragande anledning till att vi idag har över 10 000 värdepapper noterade. Jag hoppas och tror att dagens händelser inte ska påverka det långsiktiga förtroendet.

Läs mer från Realtid - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
ANNONS