Techföretag kan köra om banker och fintechbolag – som måste samarbeta för överlevnad, enligt rapport. "Amazon och Apple har redan marginaliserat ledande aktörer i flera branscher", säger Andreas Artelius, fintech-expert på Capgemini.
Techjättar hotar banker och fintechbolag: "Kan marginaliseras"
Mer än nio av tio fintechbolag pekar ut ökad flexibilitet och förbättrad kundresa som deras främsta tillgångar. Och nästan åtta av tio pekar ut nya tjänster och deras förmåga att förbättra finansprodukter som avgörande för deras framgång.
Det visar World Fintech Report 2018 från Capgemeni och Linkedin i samarbete med finansbranschens intresseorganisation Efma
Rapporten slår fast att konsumenter har vant sig vid techjättars tjänster. De förväntar sig därför lika smarta lösningar från finansbranschen. De vill också ha tillgång till kundservice dygnet runt.
Här fyller fintechbolag en viktig funktion. ”Utan belastningen från gamla lösningar och med hjälp av ny flexibel teknik, kan fintechbolag snabbt leverera de tjänster som kunderna vill ha”, konstaterar rapporten.
1.100 miljarder
Men samtidigt har konsumenter fortfarande mer förtroende för traditionella finansvarumärken.
– Globalt behåller traditionella finanstjänster och varumärken förtroendet bland kunder de byggt upp under alla år. I Sverige och Norden som länge legat i framkant vad gäller fintech har dock en rad stora aktörer som exempelvis Klarna eller Tink vuxit fram som utmanar bankerna på även detta plan, säger Andreas Artelius, chef för strategi- och innovationschef samt fintech-expert på Capgemini.
Fintechbolag har globalt fått in totalt motsvarande 1.100 miljarder kronor sedan 2009. Men många uppstickare riskerar ändå att gå under, utan partners.
– Trots innovativa och kundvänliga tjänster har många fintechbolag kommit till insikten att tjänsten i sig bara utgör en del av kommersiell framgång. När kostnaden och komplexiteten för att attrahera kunder, bygga en balansräkning samt leva upp till regulatoriska krav överväger fördelarna med att stå på egna ben, söker de i allt större utsträckning samarbeten med traditionella banker och finansiella aktörer. säger Andreas Artelius, fintech-expert på Capgeminis Sverigekontor.
Fintech-rädsla
Mer än en av sju ledningsgrupper på fintechbolag uppger brist på flexiblitet som största hindret för samarbeten med etablerade aktörer. De flesta storbanker dras till exempel med gamla datasystem från 60- och 70-talet som är svåra att byta ut. De träffas också av mängder av regleringar och måste satsa mycket pengar på compliance, vilket gör dem försiktigare till sin natur.
Traditionella finansaktörer är även rädda för att fintech-samarbeten ska avskräcka deras kunder. Det kan också få negativ inverkan på kundtillit, varumärket och intern kultur, menar de.
Samtidigt ångar techjättar som Amazon, Apple, Google, Samsung och Facebook på. De börjar nu även lansera egna finanstjänster. Samsung och Apple har varsin betallösning, medan Facebook låter sina amerikanska användare föra över pengar på appen Messenger.
Och i veckan avslöjade Wall Street Journal att Amazon är i färd med att skapa ett eget bankkonto för sina kunder. Dessa giganter sitter på onändliga mängder kunddata och starka kundplattformar som de kan bygga otaliga tjänster på. Fenomenet kallas för ”bigtech” som väntas få stort genomslag närmaste åren.
”Plattformisering”
Traditionella finansaktörer och fintechbolag riskerar därmed att bli omkörda – och måste samarbete för att förbli konkurrenskraftiga och relevanta i framtiden. Rapporten drar paralleller till branscher som it, handel, transport och telekom där digitalisering och ”plattformisering” gynnat uppstickare och nischspelare på bekostnad av tidigare större ledande aktörer. I Sverige har exempelvis mobiloperatörer Telia och Tele2 förlorat merparten av sin kundrelation till Appel och Google. Och Ericsson har främst blivit en infrastrukturell produktleverantör.
– API-affärsmodeller (…) och standardiserad infrastruktur från exempelvis Amazon och (…) ekosystem likt Apple har (…) marginaliserat betydelsen av tidigare ledande aktörer och banat väg för (…) specialiserade nischspelare, konstaterar Andreas Artelius.
Han välkomnar bankers PSD2-anpassade så kallade openbanking-initiativ. I slutet av förra året lanserade till exempel Nordea en egen openbanking-plattform som ska skapa ett ”Appstore” för banktjänster.
– behöver dock accelerera sina investeringar och samarbeten med fintech för att undvika liknande öde , säger Andreas Artelius.