Ökad standardisering och sömlös omnikanal-rådgivning står i fokus när Swedbank flyttar sin sparplattform till FNZ backend.
Swedbank: ”Vi fasar ut våra gamla system successivt fram till 2024”
Mest läst i kategorin
På tisdagen 8 juni aviserade Swedbank ett nytt samarbete med teknikbolaget FNZ- kring migreringen av bankens sparplattform till FNZ:s öppna backend-arkitektur, något som Swedbank beskrivit som “en av de största satsningarna på digital infrastruktur i bankens historia”. Vidareutvecklingen av Swedbanks rådgivning är en central del av denna stora investering, vars exakta storlek förblir osagd.
– Detta är ett stort, omfattande arbete och vi ser att den här plattformen är viktig för att kunna utveckla fler tjänster, få till en standardiserad och stabilare miljö samt en öppen infrastruktur. Den struktur FNZ tillhandahåller är en perfekt match för att vi ska kunna möta våra kunder; nu går vi över till den plattformen och fasar ut successivt våra gamla system fram till 2024, säger Kerstin Winlöf, chef för Group Financial Products & Advice på Swedbank, till Realtid.
– En annan viktig fördel är att vi delar kostnaden med andra kunder som använder sig av samma backend-infrastruktur.
Investeringen görs inom ramen för bankens redan beslutade investeringsram och samarbetet med FNZ är långsiktigt.
Hur underlättar denna nya infrastruktur den fortsatta implementeringen av PSD2?
– Den nya plattformen handlar framför allt om MIFID och IDD och underlättar regelverkshantering i och med att den ger mer standardisering
Hur påverkar detta projekt rådgivningsfunktionen och rådgivares arbete?
– Vi har ett pågående strategiskt initiativ som heter finansiell hälsa och rådgivning som kan delas upp i tre olika delar: infrastrukturen kopplad till rådgivning som det här projektet handlar om, frontend eller hur vi bemöter kunden och sedan rådgivarnas arbetssätt. Ja, detta kommer att ändra vårt arbetssätt och göra det enklare för våra kunder, säger Kerstin Winlöf, och fortsätter:
– Effektivitet och intjäning är alltid något vi tittar på. Behovet av rådgivning har ökat under pandemin och vår ambition är att förenkla för våra kunders digitala liv. Vi kommer bland annat att erbjuda möjligheten att träffa våra rådgivare på olika ställen och byta plats sömlöst, mellan app, digitala och fysiska möten.