Fintech-bolaget Mina Tjänsters lösning införlivas i Swedbanks och Sparbankernas app som tillsammans har 4,3 miljoner användare. "Aldrig tidigare har bankkunder kunnat hantera sina abonnemang direkt i sin mobila bankapp", hävdar Emma Heimonen, ansvarig för digital innovation på Swedbank.
Swedbank vässar sin app med fintech-tjänst
Mest läst i kategorin
Allt fler banker satsar på fintech-samarbeten för att hänga med i dagens snabba digitala utveckling och bli innovativare.
SEB partnade förra året upp med sparappen Tink, Resurs Bank samarbetar med Mastercard kring betaltjänsten Loyopay – och Nordea vill skapa ett "appstore" för fintechtjänster. För ett halv år sedan blev även Swedbank delägare i fintech-startupen Mina Tjänster. Det var bankens första fintech-investering.
Nu integreras Mina Tjänster i Swedbanks och Sparbankernas bankapp som tillsammans har 4,3 miljoner användare, enligt ett pressmeddelande.
Mina Tjänsters lösning behåller dock sin grafiska utformning och blir därmed en tydlig kringfunktion. Bolaget erbjuder en prisjämförelse-app för abonnemang. Swedbank kallar den för "Abonnemangshjälpen" på sin plattform.
— När vi nu erbjuder Abonnemangshjälpen till våra svenska kunder direkt i appen bryter vi ny mark, aldrig tidigare har bankkunder kunnat hantera sina abonnemang direkt i sin mobila bankapp, hävdar Emma Heimonen, ansvarig för digital innovation på Swedbank.
Mina Tjänster har tidigare pekat ut Swedbanks Baltikum-marknad som intressant och att det är i linje med bolagets expansionsplaner utomlands.