Swedbank ska låta en väl ansedd finansiell konsultfirma utvärdera kulturen i banken för att se om det finns moraliska problem inom banken. Det berättar bankens nye vd Jens Henriksson för Realtid.
Swedbank låter extern firma utvärdera kulturen
Mest läst i kategorin
Swedbank meddelade på morgonen att banken minskar antalet medlemmar i koncernledningen och ändrar organisationen bland annat för att underlätta förverkligandet av strategin. Nu berättar Swedbanks vd Jens Henriksson att banken ska anlita en väl ansedd finansiell konsultfirma för att göra en kulturell utvärdering av Swedbank. Arbetet startar i februari och ska undersöka om det finns en gemensam kultur i banken eller om det finns fickor där kulturen är sämre.
Varför ska ni utvärdera kulturen i banken?
– Jag har sedan jag kom till Swedbank ställt mig och andra frågan om det finns något kulturellt problem i Swedbank. Bakgrunden är att när jag läser våra styrdokument och de dokument man får när man börjar på banken så ser allt bra ut. De personer jag träffat på banken är duktiga människor med bra moralisk kompass, säger Jens Henriksson.
– Samtidigt, när jag tittar på de senaste 30 åren har Swedbank varit inblandat i ett antal mer eller mindre existentiella kriser. Därför ställer jag mig frågan om vi har ett kulturellt problem.
Vilken firma är det och hur lång tid kommer den att ta?
– Jag sitter och förhandlar med den, så jag kan inte berätta nu. Det viktiga för mig är att det är en väl ansedd finansiell konsultfirma. Jag tror att den kommer att ta ett par månader.
Varför slutar koncernriskchefen?
– Idag har jag gjort något av en nystart för Swedbank. Jag har presenterat en ny ledning som ska jobba med att utveckla banken och återuppbygga förtroendet. I samband med den lämnar ett antal personer. Koncernriskchefen är en av dem och det är en samlad bedömning där jag vill se ett nytt ledarskap på den posten.
Har det någon koppling till misstänkt penningtvätt i Baltikum eller inte?
– Jag tänker bara säga att det är en samlad bedömning jag gör och jag vill se ett nytt ledarskap på den positionen.
Med anledning av sammanslagningen av funktionerna för IT och digital banking, hur tycker du att Swedbank ligger till inom det digitala området jämfört med konkurrenterna?
– Min bild är att vi ligger före inom ett par aspekter. För det första tycker jag att vi haft en lekfullhet vad gäller den finansiella plattformen som vi bygger mot kund. För det andra tycker jag att vi internt inom banken legat i framkant på det vi kallar information management systems och hur vi jobbat med API:er, säger Jens Henriksson.
– Jag tycker däremot att vi ligger lite i bakkant när det gäller molntjänster, vi har gått för lite in i molnet och det är en av frågorna jag kommer att titta på framåt, fortsätter Jens Henriksson som tillägger att banken ska bli bättre på att skräddarsy produkter mer på individnivå.
Har ni någon förebild inom det digitala området?
– Nej, men när jag var på Folksam tyckte jag att Swedbank var en förebild i hur man mötte kund via den här lekfullheten. Jag ser digitala möten för Swedbank i framtiden både i att vara en bred finansiell tjänsteplattform som driver allt från abonnemangshjälpen till utgiftskollen till alla de tredje leverantörer som kommer på där men också ha djupet i de banktjänster som efterfrågas med djup kompetens i den finansiella rådgivningen.
Jens Henriksson vill inte svara på om banken planerar att öka investeringarna inom det digitala området, utan säger att han återkommer till det om det skulle bli aktuellt.
Hur vill du sammanfatta syftet med de förändringar som ni har meddelat idag?
– Nystart för Swedbank. I grund och botten är det tre saker. Ett: strategin ligger fast. Två är själva organisationen och ta fram det lag som ska ta leda Swedbank framåt. Tre är att jag kommer med en kulturell utvärdering och detta leder till en nystart för Swedbank.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra courtage.