Realtid

Swedbank hämtar inspiration från andra branscher

Gabriel Francke Rodau, Kommunikationschef på Swedbank
Miriam Istner-Byman
Uppdaterad: 07 dec. 2016Publicerad: 07 dec. 2016

Kommunikationschefen på Swedbank, Gabriel Francke Rodau, berättar för Realtid om bankens satsningar, PR-samarbeten och krisarbete.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Gabriel Francke Rodau började på Swedbank i våras som presschef och är koncernkommunikationschef sedan i juni. Innan dess var han partner på pr- och kommunikationsbyrån JKL, konsult på PR-byrå i New York samt reporter på Dagens Industri. 

På Swedbank ansvarar Gabriel Francke Rodau för bankens övergripande kommunikationsarbete. I arbetet ingår bland annat internkommunikation, externkommunikation, kriskommunikation, sponsring och contentproduktion. 

– Vi är bra på att använda bankens researchfunktoner på både makro- och privatekonomisidan, för att bygga relevanta budskap. Under 2016 tog Swedbank ett stort steg i att bli bättre på att nå ut med de budskapen genom bland annat olika samarbeten och videos i sociala medier. Att stärka vårt lokala och fysiska engagemang med en tydlig digital närvaro tror vi är en förutsättning för att skapa kundlojalitet, säger Gabriel Francke Rodau till Realtid.se.

De samarbeten som Gabriel Francke Rodau syftar på är mediesamarbetet med KIT, vilket skulle göra det lättare för kunderna att skapa digitala sparvanor och samarbetet med Dagens Industri, som gick ut på att testa en ny kanal i bankens affärsnära kommunikation.

Dock har Swedbank inga externa influencers i dagsläget.

– Vi har inga strukturerade samarbeten med externa influencers, men vi har exempelvis haft Isabelle Löwengrip på banken i höstas på ett seminarium om sparande. Vi ser dessutom bland annat vår egen chefsekonom Anna Breman och privatekonom Arturo Arquest som viktiga influencers, säger Gabriel Francke Rodau.

Hellre än att titta på hur konkurrenterna arbetar på PR- och marknadssidan sneglar Gabriel Francke Rodau på varumärken och företag i andra branscher för att få inspiration till hur man exempelvis bygger engagemang och lojalitet i sociala medier.

På marknadssidan arbetar Swedbank idag med Forsman & Bodenfors, men på PR-sidan har Swedbank ingen fast byrårelation utan gör det mesta inhouse.

ANNONS

– För oss är det viktigt att det vi gör inom PR ligger nära vår affär och våra värderingar och därför är det naturligt att vi gör det mesta själva. Exempelvis har vi videoproduktion internt samtidigt som vi själva hanterar våra olika konton i sociala medier. Där har vi under 2016 ökat de rörliga inslagen. På Instagram har vi också lanserat ett nytt koncept – inspirerat av Humans of New York – under rubriken #swedbankpeople.

I #swedbankpeople-serien lyfter Swedbank fram olika medarbetare på Swedbank, i syfte att personifiera varumärket.

Trots Swedbanks kris i våras då bankens vd Michael Wolf sparkades med omedelbar verkan har Gabriel Francke Rodau en stark tilltro till Swedbanks krisarbete.

– Swedbank har ett väl utvecklat krisarbete för att säkerställa att vi snabbt och korrekt kan komma ut med information till både kunder, medarbetare och media vid exempelvis störningar i internetbanken. I det arbetet är en framgångsfaktor att bankens kommunikationsfunktion arbetar tillsammans med exempelvis medarbetare på it, kontoren och i våra kundtjänstkanaler på telefon och i sociala medier. Krisen i vintras och våras var en förtroendekris och de är alltid svårare att hantera. Självklart har vi tagit lärdom av den processen. En sak som vi har lärt oss är vikten av att bygga allt vi gör på våra värderingar – öppen, enkel och omtänksam – även när vi är i pressat läge.

Gabriel Francke Rodau tror att 2017 blir ett spännande år.

– Under 2017 fortsätter vi den digitala resa som vi accelererade under 2016. Det innebär bland annat förbättringar av mobil- och internetbanken samt nya tredjepartssamarbeten. Det samarbetet vi berättat om än så länge är det med Sprinklebit, en social plattform för aktieintresserade kunder. Fokus på framtida samarbeten är att skapa mervärde för våra kunder kopplat till exempel privatekonomi och sparande. Det tillsammans med ett ökat fokus på proaktiv kommunikation hoppas vi ska ge ett tydligt avtryck i våra kundnöjdhetssiffror.

Banken kommer under 2017 att satsa på samtliga fyra hemmamarknader (Sverige och de tre baltiska länderna) och fortsätta fokusera på bland annat sparande, bostadsfrågor, makrofrågor och företagande, berättar Gabriel Francke Rodau.

– Det är frågor som vi vet berör våra kunder och där vi spelar en viktig roll.

ANNONS

I den nya digitala och sociala tidsåldern som vi lever i är det viktigare än någonsin att vara relevant menar Gabriel Francke Rodau.

– Det gäller att bygga sina aktiviteter på starka värderingar och budskap som berör. Här har Swedbank en enorm möjlighet genom att fortsätta den snart 200-åriga bildningstradition som banken bygger på.

 

 

 

 

Läs mer från Realtid - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
ANNONS