Realtid

Swedbank gör digital storsatsning

Foto: Pressbild.
admin
admin
Uppdaterad: 30 maj 2016Publicerad: 30 maj 2016

Banken bildar digital banking-avdelning som bland annat ska hitta fintech-samarbeten. Swedbank ligger redan i framkant, enligt IR-chefen som inte ser något fintech-hot.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Swedbanks IR-chef
Gregori Karamouzis
Foto: Swedbank

Innan Birgitte Bonnesen blev Swedbanks nya vd utvecklade hon bankens digitala profil i Baltikum.

Även i sin nya roll talar hon mycket om vikten av att bli kundvänligare i digitala kanaler. Det är därför inte särskilt överraskande att Swedbank nu startar en ny digital banking-enhet.

Divisionen får uppdraget att utveckla nya innovativa digitala produkter och tjänster och ska jobba mot bankens baltiska och svenska verksamhet samt mot företagskunder.

– Vi bildar en organisation som bäst kan effektivisera, projektleda och följa upp våra digitala statsningar mot kunder på främst internet- och mobilbanken, men också för att kunna utvärdera hur försäljningen utvecklar sig via dess kanaler, säger Swedbanks IR-chef Gregori Karamouzis till Realtid.se.

Letar permanent chef

Avdelningen har i dagsläget två tillförordnade chefer: Lotta Lovén, i dag chef för digitala lösningar på Swedbank, och Girts Bērziņš, som ansvar för motsvarande område i Baltikum. Rekrytering av permanent chef har dock inletts.

Enheten ska bland annat att titta på möjligheter till samarbeten med fintech-startups. Och Gregori Karamouzis ser inte de små finansbolagen som ett hot, utan som en möjlighet.

ANNONS

– Det är bara positivt för marknaden och kunderna. Konkurrens är bra. Vi kan ibland dra fördel av varandra. Mindre bolag kan vara snabbare ta fram produkter på vissa områden. Och vi behöver tänka på hur vi ska ta fram nya lösningar. Det trigger oss att bli bättre. Vi är på tårna, säger han.

Realtid.se har tidigare berättat att ny aktörer som Dreams och Toborrow anser att bankerna har mycket att vinna på att specialisera sig. Annars riskerar de att ersättas av nischade och billigare fintech-tjänster. Men Karamouzis är inte oroad.

Lotta Lovén blir tf
chef för Digital Banking
tillsammans med
Girts Bērziņš.
Foto: Swedbank

– En produktlösning måste vara lönsam för att överleva och ha en långsiktig strategi, vilket öppnar för samarbetsmöjligheter med bankerna, säger han.

"Stämmer inte"

Karamouzis håller inte heller med om att storbankerna länge blundat för fintech som bland annat Klarnas vd hävdade under ett SNS-seminarium i april.

– Det stämmer inte för Sverige. Svenska bankers betallösningar internet- och mobilbanker ligger långt fram och man kan betala med kreditkort överallt. Det finns en infrastruktur som gör att man erbjuda bra digitala lösningar, menar han.

Han betonar att Swedbank har haft fokus på digitaliseringen under många år, och tar bankens nya bolånetjänst som exempel och som lanserades under första kvartalet 2016.

ANNONS

– Man behöver inte komma till banken utan väljer bindningstid med mera på nätet, berättar Karamouzis.

I januari släppte Swedbank även en ny produkt i Baltikum som innebär att kunder kan ta snabblån via mobilbanken. Kundens kreditvärdighet avgör hur stort lån som kan tas.

– I dag konsumerar man mer vid köptillfället och det är en plats där kunderna efterfrågar krediter.

Startar CEO Office

Swedbank startar även stödavdelningen CEO Office som främst ska fungera som en länk mellan ledningen och överig personal. Den får huvudansvar för kommunikationen av legala frågor samt marknadsföring och PR. Även nuvarande HR-avdelningen ska ingå i ledningsgruppen för CEO Office.

Vd Birgitte Bonnesen
Foto: Swedbank

– Den har som främsta uppgift att förena bilden och budskapen som skickas till kunder och personal, så att hur banken uppfattas internt av personalen lirar med externa sammanhang. Det är därmed främst en intern koncernfunktion och handlar om att rätt information syns i rätt forum. Han vi en strategi mot kapitalmarkaden ska den uppfattas på samma sätt av vår personal som utåt, säger Karamouzis.

Han understryker att divisionen inte är en produkt av de många skandaler i bankens som avlösta varandra under vårvintern.

ANNONS

– Det är Bonnesens syn på bankens väg framåt. Hon ville ha en funktion nära sig. CEO Office rapporterar direkt till vd så att vi har en tydlig strategi för hur vi uppfattas och var vi är på väg, säger Gregori Karamouzis.

Samtidigt sade Birgitte Bonnesen i en intervju med Realtid.se i april att hon ska jobba hårt för att förtjäna kundernas förtroende.

Närmare personalen

Men det är också ett sätt för vd:n att jobba närmare personalen, enligt Karamouzis. Realtid.se har tidigare också rapporterat att många medarbetare upplever att just tät personalkontakt är kännetecknande för hennes ledarskap.

– Det är där allting startar och det är personalen som ska utföra jobbet och då gäller det att man har samma bilder som ju också ska stämma överens med hur våra kunder uppfattar oss, säger Karamouzis.

Läs mer från Realtid - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
ANNONS