Swedbanks analyschef om bankens nyrekryteringar inom analysområdet.
Swedbank förstärker inom analys
Mest läst i kategorin
Swedbank gör förstärkningar inom analysområdet. Adonis Catic anställs som bankanalytiker från DNB men har tidigare även arbetat med bankanalys på ABG Sundal Collier.
Han tillträder i juni och banken meddelar att anställningen är ett viktigt steg i ambitionen att ytterligare stärka det nordiska aktieerbjudandet.
Samtidigt utses Swedbank Norges analyschef Henning C. Steffenrud som vice analyschef för hela banken.
Steffenrud har varit på banken sedan 2010 och började på corporate finance–avdelningen innan han fick rollen som analyschef i Norge 2013. Innan Swedbank var han analytiker på bland annat Handelsbanken och Nordea samt har erfarenhet från tradingsidan, meddelar Swedbank.
Swedbanks analyschef Olof Manner säger i en officiell kommentar att segmentet är en viktig del av bankens verksamhet, varför det nu förstärks ytterligare. I Adonis Catics fall rör det sig om en ren ersättningsrekrytering då den tidigare bankanalytikern gick vidare till en annan tjänst i banken, säger han till Realtid.
– Vad gäller Henning så är det så att jag som analyschef behöver en avlastning i alla de arbetsuppgifter inom ledarskap men även administration och strategi. Han har en lång bakgrund och kommer vara en bra avlastning för mig för att kunna fortsätta utveckla analysen sett till alla de utmaningar vi står inför. Det är en föränderlig värld vi lever i och ur ett ekonomiskt perspektiv en underlig värld samtidigt som regelverken förändras, så att det är allt mer ansträngande att vara ansvarig.
Vilka specifika områden och regleringar är det som gör området så utmanande just nu?
– För det första så är det den ekonomiska verkligheten idag med minusräntor, en tveksam global återhämtning samtidigt som det sker en digital utveckling som påverkar de finansiella marknaderna. Snabbheten och relevansen i analysen måste vässas upp, säger Manner.
Ser du att ni framöver behöver förstärka mer inom analysområdet och utveckla det?
– Vi strävar alltid efter att förstärka analysprodukten inom alla befintliga områden. Det är en never-ending story, säger Manner.