Realtid

Swedavia: "Det kommer att ta flera år för flygmarknaden att återhämta sig."

Swedavia
admin
admin
Uppdaterad: 07 juli 2021Publicerad: 07 juli 2021

Statliga Swedavia, som även ger ut obligationer, var ett av de bolag som drabbades allra hårdast när coronapandemin gjorde att stora delar av resandet försvann i början på förra året. De färska trafiksiffrorna för juni visar att antalet resenärer på de tio flygplatserna föll med 80 procent till 769 000 resenärer. Det är dock en klar förbättring mot maj månads 446 000 resenärer, och antalet resenärer i juni landar på den högsta nivån under en enskild månad sedan mars 2020.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Antalet inrikesresenärer föll med 73 procent till 280 000, och utrikesresenärer med 83 procent till 488 000.

– Vår dagliga kontakt med flygbolagen visar på ett ökat intresse för att resa, och ett stadigt ökat utbud av destinationer, säger Charlotte Ljunggren, direktör marknad och kommersiell utveckling på Swedavia, till Realtid.

– Det är framför allt inrikestrafiken som tar fart, där mycket handlar om att besöka släkt och nära och kära. Samma tendens kan vi se i utrikesresandet. Sedan finns det en del affärsresande i form av servicetekniker och liknande. Och det finns tusentals företag som har utländska ägare, många gånger i Europa.

På Sveriges största flygplats, Stockholm Arlanda Airport, minskade flygresandet i juni med 81 procent till 463 000 resenärer jämfört med juni 2019. Utrikesresandet minskade med 83 procent, medan inrikesresandet minskade med 71 procent. Göteborg Landvetter Airport hade sammantaget närmare 126 000 resenärer i juni, en minskning med drygt 80 procent jämfört med juni 2019. Bromma Stockholm Airport hade närmare 44 000 resenärer, motsvarande en minskning med närmare 80 procent med juni 2019. 

De internationella marknader som ökat mest är Spanien, Polen, Danmark, Tyskland och Frankrike. 

– Spanien, och i viss mån även Frankrike, är länder som många svenskar vill besöka och många har hus eller lägenhet där. Polen är mycket relaterat till arbetskraft och besöka släkt och vänner samtidigt som det är prisvärt. Danmark och Tyskland är liksom Arlanda mycket transfer till andra länder, säger Charlotte Ljunggren.

Samtidigt fortgår pandemin, och det sker ständigt nya utbrott på olika platser runtom i världen. Katalonien har exempelvis återinfört en del restriktioner.

– Det finns inga exakta prognoser på när resandet är tillbaka på tidigare nivåer. Flygbranschens samlade bedömning är fortsatt att det kommer att ta flera år för flygmarknaden att återhämta sig, säger Charlotte Ljunggren. 

ANNONS

– Men det vilar också ett stort ansvar på resenärerna att följa både rekommendationerna och utvecklingen för pandemin på deras resmål. 

Förutom intäkterna som är direkt kopplade till flygandet som flygplatsavgifter, bilparkering och hyresintäkter inom Retail, Food & Beverage har Swedavia intäkter på byggnader som ägs i anslutning till flygplatserna. Bolaget utvecklar bland annat Airport city i Stockholm och Göteborg. Häromdagen sålde Swedavia 32 000 kvadratmeter mark vid Landvetter i Göteborg, där köparen, som är återförsäljare för Caterpillar, ska bygga ett huvudkontor.

– Det är ett viktigt intäktsben för oss. Ibland säljer vi mark, ibland bygger vi själva och ibland bygger vi och hyr ut, säger Charlotte Ljunggren. 

Någon närmare information än så vill hon inte ge före rapporten för andra kvartalet som släpps på fredag i nästa vecka.

Under det andra kvartalet i fjol minskade resandet på Swedavias flygplatser med 97 procent. Flygplatsbolaget, som har stora fasta kostnader och rörliga intäkter, tvingades under till stora personalneddragningar och flera hyresgäster var missnöjda med sina avtal. I juni i fjol tvingades svenska staten besluta om ett kapitaltillskott på 3,15 miljarder kronor. 

Fjolåret gav sammantaget en förlust före skatt på närmare 1,7 miljarder kronor. Den svaga utvecklingen fortsatte under det första kvartalet i år, som blev det fjärde kvartalet i rad med förlust för ett bolag som är vant vid god lönsamhet. Första kvartalet föll omsättningen med två tredjedelar, och förlusten hamnade på 381 miljoner kronor, trots bland annat ett statligt omställningsstöd på 239 miljoner kronor.

Läs mer från Realtid - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS