Realtid

Sweco expanderar i Norge

Tomas Carlsson, vd och koncernchef för Sweco
Realtid.se
Uppdaterad: 23 okt. 2017Publicerad: 23 okt. 2017

Sweco växer i Norge efter att ha förvärvat det norska teknikkonsultföretaget Dimensjon Rådgivning AS. "Vi letar alltid efter lämpliga bolag och diskussioner pågår löpande. Sedan får vi se vilka affärer vi gör i slutändan" säger Tomas Carlsson, vd och koncernchef på Sweco, till Realtid.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

– Dimensjon har funnits på marknaden i sydöstra Norge sedan 2001 och har ett gott renommé. Sweco är redan största aktören där men i och med detta förvärv så stärker vi vår position. Deras expertis, i synnerhet inom infrastruktur, kompletterar vårt erbjudande väl på den lokala marknaden. Dessutom har vi arbetat tillsammans i flera projekt och vet att vi har samma syn på god företagskultur och kundengagemang, säger Tomas Carlsson, vd och koncernchef på Sweco, till Realtid.se.

Dimensjon erbjuder tjänster inom samhällsplanering, byggteknik och infrastruktur. Företaget grundades 2001 och har 47 anställda på sitt kontor i Stavanger i sydvästra Norge. 
Omsättningen uppgick under 2016 till 62 miljoner NOK.

Tomas Carlsson, vd och koncernchef för Sweco, kommenterar:

 Hur mycket vill ni växa i Norden inom de tio närmaste åren?

– Vi har ingen formulerad målsättning förutom den uttryckliga ambitionen att växa genom förvärv. Det viktigaste är att hitta bra bolag. De största möjligheterna ser vi dock i övriga Europa.

 Har ni några andra förvärv på gång?

– Vi letar alltid efter lämpliga bolag och diskussioner pågår löpande. Sedan får vi se vilka affärer vi gör i slutändan. Den viktigaste frågan är att vi hittar rätt passning för kompetens, kultur och vårt serviceerbjudande. Det ska naturligtvis också vara ett rimligt pris som både vi och säljaren kan känna sig nöjda med.

 Vilka är era mest brännheta frågor just nu?

ANNONS

– Överst på agendan är alltid lösa våra kunders utmaningar och att vara engagerade och närvarande partners. Vi jobbar också hårt med kompetensförsörjningen och att utveckla våra kundrelationer, identifiera nya och spännande projekt samt att kontinuerligt förbättra den interna effektiviteten.
 

Läs mer från Realtid - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
ANNONS