Per Wallentin är vindsurfaren som blev vd för it-konsulten Knowit som digitaliserar finansbranschen. "Banker måste vara osentimentala och skrota gamla arbetssätt", säger han till Realtid.
"Svettigt att vara bank i dag"
Mest läst i kategorin
Per Wallentin har arbetat på Knowit sedan slutet av 1990-talet. De senaste 7,5 åren har han varit bolagets koncernchef. Dessförinnan var han chef för Knowits Göteborgs-filial. Han bor fortfarande kvar i Göteborg och veckopendlar till Knowits huvudkontor i Stockholm.
– Nej, jag gillar öppet hav och fria vidder, men tycker att det är underbart att vara i Stockholm och hade det legat på Västkusten vore det perfekt, säger han till Realtid.se.
Per Wallentin är dock uppvuxen i Alingsås och utbildad byggnadsingenjör i hemstaden och till civilekonom på Handelshögskolan i Göteborg. Han har även tävlat på elitnivå i vindsurfing. 21 år gammal kom han trea i EM 1992.
– Jag började som 12-13-åring och håller fortfarande på med vindsurfing jättemycket. Jag har även hållit på med mountainbike och skidåkning, men var bäst på vindsurfing och satsade på det. Vi hade ett sommarhus vid vattnet söder om Varberg, med riktigt bra vågor, berättar han.
Som Knowits koncernchef ansvarar han för tre affärsområden: Knowit Insight med 300 managementkonsulter, Knowit Experience, en digital byrå med 600 anställda samt ”Knowit solutions”, en konsultverksamhet med 1 200 medarbetare som utvecklar nya tekniska lösningar. Bolaget nyanställer kontinuerligt och, netto, 200 personer förra året. Nu ska fler kvinnor lockas till Knowit.
– Traditionellt har it-konsultbolag haft stort tekniskt fokus, med mycket män. Sedan ett par år tillbaka driver vi ett genusarbete för att få in olika människor. Det skapar kreativitet och innovation. Dessutom är det lättare att rekrytera med den utgångspunkten. 2017 anställde vi lika många kvinnor som män.
Hur ser könsfördelningen ut?
– För några år sedan var vi 23-24 procent nu är vi lite över 27 procent. På kort sikt är målet 30 procent och sen vidare därifrån. Hittar man inte kvinnor har man gjort ett dåligt jobb.
Bolaget är störst i Sverige, men finns även i Norge, Finland och Danmark. En konkurrent är Acando.
– Vi har ganska försumbara marknadsandelar inom bank- och finans, även om vi är den större spelaren efter Tieto och Evry. Men vi är ändå trots allt ganska små, säger Per Wallentin som inte får kommentera tillväxtmål, då bolaget är noterat.
Knowits säljer främst konsulttjänster till nischbanker och fintechbolag. En mindre del av erbjudandena är riktade mot storbanker. Till skillnad från större konsultaktörer fokuserar Knowit på snabbrörliga projekt som ska ”kanalisera företags resurser till digitalisering”.
Drygt 300 Knowit-medarbetare jobbar mot bank- och finansbranschen.
Per Wallentin säger att nischbanker främst efterfrågar konsulthjälp med affärsutveckling. Storbanker kämpar mer med att bryta sitt teknikarv.
Regulatoriska krav lägger sig som en våt filt över systemutveckling på bekostnad av nya affärsmodeller, enligt Per Wallentin. Lagkraven är också ganska tolkningsbara vilket gör bankerna extra försiktiga och att de lägger mycket pengar på compliance.
Men även storbanker vill numera skapa nya affärsmöjligheter med digitala verktyg; exempelvis vassa kundgränssnitt och mobiltjänster.
– De har att hantera dessa saker samtidigt och dessutom med ny teknik så det är ganska svettigt att vara bank i dag, säger Per Wallentin och fortsätter:
– Det positiva med ny teknik är att de med höga transaktionsvolymer får enorma fördelar när AI och robotik slår igenom brett om några år. Det medför gigantiska effektiviseringar och driver ned transaktionskostnaderna. Men det kräver ökad digitaliseringstakt.
Gör storbanker det?
– Nej, de har fortsatt för stort fokus på regulatoriska krav. Det är svårt att hinna med allt under högt förändringstryck, men är nödvändigt för systemviktiga storbanker.
– Storbankerna måste vara helt osentimentala och inte behålla gamla arbetssätt, utan ställa om och samarbeta med nya aktörer , säger Per Wallentin.
Även konsumenters lojalitet med banker har gradvis avtagit det senaste decenniet. Främst är det unga som gärna väljer produkter från olika finansaktörer.
– Banker har ju historiskt varit solitärer som kan allt själva och som tagit helhetsgreppet. Men nu krävs en kulturförändring som handlar om att tänka nätverk och samarbete.
Men det handlar också om effektivisering genom automatisering. Bankkontor kommer att läggas ned, även om det kommer att finnas behov av viss personlig kundkontakt även i framtiden, tror Per Wallentin.
Chatbotar ersätter redan kundservice. Men artificiell intelligens (AI) och kognitiva system är ännu i sin linda, enligt Per Wallentin.
Många framställer AI som en lösning på många utmaningar. Men tekniken är ännu på experimentstadiet. Chatbotar, som allt fler banker använder, är fortfarande ganska primitiva. AI som genomför transaktioner i realtid dröjer, tror han. Men system som gör riskanalyser ligger närmare i tiden.
Samtidigt talar Deutsche Banks vd om ”jobbslakt” och Nordea ersätter redan i år 1 000 medarbetare med robotar. Och en del finansjobb försvinner garanterat, enligt Per Wallentin.
– Det är bara att gå till oss själva på Knowit. För bara fem år sedan hade vi ganska många testare i Sankt Petersburg och Finland. De gjorde manuella tester. Men de jobbar inte hos oss längre längre. Vi har automatiserat de testerna. Repetitiva jobb kommer att försvinna, medan de roligare kreativare jobben blir kvar.
En annan het teknologi är blockchain, tekniken bakom bitcoin, som bland annat kan kapa compliancekostnader. Det förutsätter dock att finansbranschen skapar gemensamma och harmoniserade lösningar.
Men det finns också andra problem, enligt Per Wallentin; det går för långsamt att göra överföringar i blockchain. Tekniken tar bort clearing-mellanhänder och vissa menar att den därmed hotar banker och börsers existensberättigande.
– Om tekniken når sin fulla potential kan det vara en utveckling vi ser om 10-15 år, spekulerar Per Wallentin.