Före detta Latour-bolag fick handduks-avtalet.
Svenskar bakom Angry Birds-prylar
Mest läst i kategorin
Västsvenska Almedahls Licens och finska spelutvecklaren Rovio har träffat avtal om Angry Birds, världens mest nedladdade spel för mobila plattformar. Överenskommelsen innebär att Almedahls Licens har fått exklusiva licensrättigheter för Angry Birds inom hemtextilprodukter i hela Europa.
Angry Birds går ut på att med slangbella skjuta ihjäl glupska gröna grisar med olika sorters fåglar. Spelet har laddats ned fler än 66 miljoner gånger i ett 80-tal länder och kommer snart i en filmversion (”Rio”). Och snart kommer alltså figurerna på badlakan, sängkläder, bagar och mycket annat.
– Vi är mycket stolta över samarbetet med Rovio. Angry Birds är ett av världens snabbast växande och mest spännande varumärken. Vi tror att det kommer att finnas en stor efterfrågan på hemtextil med Angry Birds, inte minst när filmen Rio får premiär över hela Europa i april i år, säger Henrik Knape på Almedahls Licens.
Knape berättar om Almedahls för Realtid.se: företaget ägs av 51-årige västsvenske Tor Ahlbom, som var vd under den tid Latour ägde bolaget och 2007 köpte ut det i en management buyout. Företaget är ett av de klassiska svenska tekobolagen: det grundades i Mölndal i mitten av 1800-talet och är idag baserat i Kinna.
Almedahls Licens är ett dotterbolag baserat i Kungsporten i Billdal, och Henrik Knape äger 10 procent. Bland övriga varumärken företaget har licens för finns bland annat Hello Kitty och Disneys figurer. Textilierna tillverkas i Sverige till 60 procent, och därutöver i Portugal.
Som chef för merchandising har Rovio anlitat brandingräven Claes Kalborg, som tidigare hanterat bland annat de produkter som såldes i samband med kronprinsessbröllopet i somras.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra courtage.