Det svenska Employer branding-företaget Universum säljs till det tyska mediehuset Axel Springer. Där kommer företaget integreras med Axel Springers digitala rekryteringsplattform Stepstone.
Svenska Universum säljs till tysk mediejätte
Mest läst i kategorin
Universum grundades 1988 av Lars-Henrik Friis Molin som idag är huvudägare och styrelseordförande. Totalt sett arbetar bolaget med över 2 000 kunder globalt och tillhandahåller analys, rådgivning och aktivering kopplat till Employer branding, med målet att uppdragsgivarna ska bli mer attraktiva på arbetsmarknaden.
“Köpet kommer inte att förändra Universums varumärke och bolaget kommer även fortsättningsvis att verka oberoende. Den dagliga affärsverksamheten förblir även den densamma för Universums anställda med skillnaden att de i framtiden kommer att kunna dra nytta av Stepstone-gruppens resurser vilket kommer möjliggöra en än bättre serviceupplevelse”, skriver bolaget i ett pressmeddelande.
– Vi har varit noggranna med att hitta rätt köpare. De senaste åren har en rad olika köpare anmält intresse och vi har avfärdat alla bud utom detta. Vi har letat efter någon som har alla de delar vi saknar för att accelerera bolagets utveckling i nästa skede, och som också har rätt ambitioner och rätt kultur för att lyckas genomföra den resan, säger Universums vd Petter Nylander.
Satsningen på att ytterligare digitalisera och internationalisera Universum fortsätter efter uppköpet. Historiskt sett har majoriteten av intäkterna kommit från printmarknadsföring och annonsering i Norden, men efter att företaget bedrivit ett kraftigt expanderingsarbete och etablerat kontor på sex kontinenter och 58 marknader (2016) är majoriteten av dagens intäkter digitala.
Universum har 180 anställda och omsatte 310 miljoner kronor i fjol, med ett rörelseresultat på cirka 60 miljoner kronor.
Något pris för affären uppges inte, men enligt källor till Dagens Industri kan det ligga på omkring 500 miljoner kronor.
– De senaste fem åren har vi fokuserat på två skiften: från att satsa regionalt till globalt, och från traditionella kanaler till digitala och sociala. De kommande fem åren kommer handla om att integrera bolaget i den nya strukturen, utnyttja de nya möjligheterna den förser oss med och skala upp med hjälp av deras ekosystem, säger Petter Nylander.
“Axel Springer och Stepstones syfte är att inrätta Employer branding som ett nytt affärsområde där Universum ska fungera som motorn vilket kommer vara till stor fördel för Universums nuvarande internationella expansion och produktutveckling”, skriver bolaget.
– Vi är mycket imponerade av Universums unika globala position, deras anställda, kunder och kraftfulla erbjudande inom Employer Branding baserat på dess globala data och djupa analysförmåga. Vi vill snabba på framgången för Universum genom att kombinera bolagens organisatoriska tillgångar och marknadskunskaper, säger Ralf Baumann, vd för Stepstone.
Utöver grundaren och huvudägaren Lars-Henrik Friis Molin har Universum ett antal mindre ägare, däribland flera personer verksamma i bolaget idag.
– Att Europas största mediehus genomför detta förvärv betyder två saker, att både Employer branding och nordiska bolag är väldigt intressanta just nu ur ett internationellt perspektiv, säger Universums Nordenchef Claes Peyron.
Universum har fått stöd av Beringer Finance och affärsjuristerna DLA Piper i förhandlingarna med Axel Springer.