Nästan sju av tio svenska bolag planerar att göra AI-investeringar, enligt en ny rapport från Avanade. "För chefer är det inte längre en diskussion om människa mot maskin, säger Patrik Löwendahl" teknik- och innovationschef på Avanade Sverige.
Svenska företag storsatsar på AI
Mest läst i kategorin
Det digitala utvecklingsbolaget Avanade har genomfört ännu en global undersökning på temat digitalisering. 800 IT-chefer och beslutsfattare från världens åtta mest digitalt drivna ekonomier ingår i studien.
Avanade har den här gången fokuserat på beslutsfattares inställningen till intelligent automatisering (IA) – såsom chattbottar, material- och röstigenkänning och naturlig språkbehandling – samt artificiell intelligens (AI). Och undersökningen visar att svenska företags investeringsvilja i digital teknik är hög.
68 procent av de tillfrågade svenska cheferna uppger att de planerar att göra AI-investeringar närmaste tiden, jämfört med 59 procent som är snittet för samtliga undersökta länder.
Hälften av de svenska beslutsfattarna tror att IA medför att människa och maskin arbetar sida vid sida, snarare än att maskinerna eller robotarna snor jobb. 69 procent av de svenska cheferna uppger dock att det finns ett internt motstånd mot IA och AI, vilket hämmat implementeringstakten. Globalt svarar 79 procent att de upplever ett sådant motstånd.
– Företagsledarna och beslutsfattarna erkänner möjligheterna och betydelsen intelligent automatisering har, och kommer få, för att öka produktiviteten. Inte minst genom att kunna få ut ett större värde av insamlad data och samtidigt frigöra medarbetarna från rutinmässiga arbetsuppgifter, säger Patrik Löwendahl, teknik- och innovationschef, Avanade Sverige, i en kommentar.
60 procent av de svenska cheferna uppger också att framtids-teknoloiger som AI och IA blir viktigare än traditionella kompetenser som försäljning och marknadsföring inom fem år.
– För chefer är det inte längre en diskussion om människa mot maskin. Den diskussionen och initiala rädslan är förbi, även om vi ser att medarbetare inte är lika övertygade. För att förbli relevanta och konkurrenskraftiga behöver framtidens ledare en tydlig vision för AI-tidsåldern, där satsningar på utbildning för medarbetarna i intelligent automation och AI i syfte att driva personlig och professionell utveckling är en viktig stöttepelare, säger Patrik Löwendahl.