Realtid

Svenska banker toppar varumärkesligan

Svenskar blir allt mindre banklojala, enligt en ny undersökning.
admin
admin
Uppdaterad: 08 aug. 2018Publicerad: 08 aug. 2018

Ikea toppar listan när de mest värdefulla svenska varumärkena rankas. Men de stora bankerna ligger inte långt efter. Samtliga fyra svenska storbanker återfinns på listans tio i topp, visar en undersökning från Brand Finance.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

De 10 mest värdefulla svenska varumärkena behöll alla sina platser jämfört med fjolårets undersökning och topplista. Ikea toppar listan, med H&M på andra plats och Nordea på en tredje plats.

På topplistan återfinns samtliga fyra svenska storbanker. Nordea ligger på plats tre, med ett varumärke som värderas till 51 miljarder kronor. Swedbank ligger på sjunde plats med ett varumärke värderat till 27 miljarder kronor. Handelsbankens varumärke värderas till 26 miljarder kronor vilket ger banken en åttondeplats. Som fjärde storbank återfinns SEB på plats nio med ett varumärke som bedöms vara värt 23 miljarder kronor, allt enligt undersökningen och värderingen som görs av den internationella varumärkesvärderaren och strategikonsulten Brand Finance.

Jämfört med fjolårets värdering av svenska varumärken har värdet på Nordeas varumärke ökat med 7 procent, Swedbanks dito har ökat med 7 procent, Handelsbankens varumärkesvärde har ökat med 3 procent och värdet på SEB:s varumärke har i sin tur ökat med 6 procent. Samtliga storbanker behåller sin plats på årets topplista, jämfört med fjolårets ranking och värdering.

– Det är intressanta tider för den svenska banksektorn då varumärken anpassas till förändrade beteendemönster hos kunderna och den snabba digitala och tekniska utvecklingen. Det är förnämligt att se hur Sveriges fyra största banker alla omfamnar den digitala revolutionen, oavsett om det handlar om att hyra in teknikspecialister eller datavetare till back office-funktioner eller prova nya vägar som digitala och automatiserade låneansökningar, säger David Haigh, CEO på Brand Finance, i en kommentar till undersökningen.

Andra finansiella svenska varumärken längre ned på listan har också ökat i värde och klättrat på rankingen, där Intrum sticker ut med en värdeökning på 74 procent vilket resulterar i ett värde på 2,3 miljarder kronor och ett lyft från fjolårets plats 42 till 34 på årets lista.

Övriga varumärken som kvalar in på undersökningens 50 i topp-lista och återfinns i bank- och finansvärlden är försäkringsbolaget If på plats 24, Länsförsäkringar Bank på plats 35 och Collector Bank på plats 44.

Läs mer från Realtid - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

Spela klippet
Realtid Partner

Relevance Communication: Starkare journalistik tillsammans

23 dec. 2024
Spela klippet
Realtid TV

Svenskarnas fondsparande når nya rekordnivåer

23 dec. 2024
ANNONS
Spela klippet

Relevance Communication: Starkare journalistik tillsammans

Relevance Communication Nordic AB har under det senaste året utvecklats till en betydande aktör inom svensk ekonomijournalistik. I december 2023 slogs News 55 AB och Dagens PS Media AB samman, och i april fortsatte vår förvärvsstrategi genom att förvärva Realtid. Som bolagets vd Fredrik Lundberg uttrycker det: ”Som en nyhetssajt står man starkare tillsammans än […]