Realtid

Svensk kakfest i Budapest

administrator
administrator
Uppdaterad: 28 okt. 2005Publicerad: 28 okt. 2005

Ungrare ska lära sig att fika. I veckan inleddes en två veckor lång kampanj som ska sprida det nordiska fika-konceptet österut. Livsmedelskedjan Match i Budapest har bjudit in 300.000 hushåll till provsmakning av alltifrån kanelbullar, havrekakor och punchrullar till choklad och pepparkakor.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

–Det känns väldigt kul att lansera detta koncept i Ungern. Vi har tidigare koncentrerat oss på ”gamla” EU-länder, speciellt på Nordtyskland. Nu ser vi att det finns mycket potential i de länder som gick med i EU förra året, säger Agneta Dreber, vd på Livsmedelsföretagen och ordförande i Food from Sweden, till Realtid.se.

Bakom kampanjen står Livsmedelsföretagen, Lantbrukarnas Riksförbund och Food from Sweden.

– Denna satsning kostar en halv miljon kronor utöver den tid som Exportrådets kontor i Budapest lägger ner. Det är 20 svenska livsmedelsproducenter som kommer att delta med 125 produkter, säger Agneta Dreber.

Målet är att få ut ännu fler svenska varor på export. I dag går svensk matexport otroligt bra och på Livsmedelsföretagen ser man att det finns ytterligare potential till att få ut ännu fler svenska livsmedel på den internationella marknaden.

– Genom denna kampanj hjälper vi våra svenskproducerade livsmedelsföretag att bli ihopkopplade med detaljhandeln i Ungern. Vi vill få svenska företag att växa genom att öka deras export, säger Agneta Dreber.

På detta sätt får även mindre företag, som till exempel MälarChark i Eskilstuna och Karamellpojkarna i Alingsås draghjälp av stora välkända exportörer som Milko, Cloetta Fazer och Santa Maria.

Läs mer från Realtid - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
ANNONS
Jämför courtage

Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra courtage.

Jämför här
ANNONS
Spela klippet

Svenskar rustar för ökat sparande inför ISK-reformen

När den sänkta skatten på investeringssparkonton (ISK) träder i kraft vid årsskiftet planerar många svenskar att öka sitt sparande. Fyra av tio svenskar planerar att öka sitt sparande – och särskilt stort intresse finns bland unga under 29 år. Hela sex av tio i den gruppen uppger att de vill spara mer, enligt en ny […]