Den utbredda pessimism som kunnat bevittnas under nästan ett års tid håller fortsatt handeln i ett järngrepp, skriver Svensk Handel i sin senaste Handelsbarometer för februari. Handlarna möter kraftiga kostnadsökningar samtidigt som försäljningen minskar till följd av att konsumenternas köpkraft kraftigt har försvagats.
Svensk handel fortsatt pessimistisk
– Vi har under en längre tid påtalat att denna kris slår hårt mot hela handeln. Nu börjar vi även få signaler om butiker inom sällanköpshandeln som tvingas lägga ned sin verksamhet till följd av kostnadsökningar som exempelvis chockhöjda hyror. Det är mycket oroväckande, och kostnadsökningarna måste mildras, exempelvis genom att behålla de sänkta arbetsgivaravgifterna för unga, säger Sofia Larsen, vd på Svensk Handel.
Det är elfte månaden i rad som Framtidsindikatorerna inom samtliga segment befinner sig under det neutrala värdet 100.
Framtidsindikatorn för butikshandel steg till 71,9 i januari, från 70,2 i januari.
– För många handlare runt om i landet är situationen mycket allvarsam. Högre elpriser, dyrare lokalkostnader och ökade inköpskostnader, samtidigt som försäljningen minskar till följd av det ekonomiska läget. Det är en kalkyl som inte går ihop och till syvende och sist är det jobb som står på spel, då handeln är en av näringslivets största arbetsgivare, säger Sofia Larsen.
E-handeln har under året som gått följt samma trend som övriga delar av branschen. Framtidstron har varit på tydlig nedgång och så även denna månad, en minskning med 1,6 enheter medför ett indikatorvärde på 82,0.
Framtidsindikatorn | Feb | Jan | Dec | Nov | Okt | Sep | Aug |
Butikshandel | 71,9 | 70,2 | 72,0 | 74,1 | 73,7 | 80,0 | 85,7 |
Dagligvaruhandel | 71,5 | 68,8 | 75,1 | 72,8 | 72,8 | 79,0 | 86,0 |
E-handel | 82,0 | 83,6 | 85,4 | 81,8 | 80,3 | 86,5 | 88,4 |
Sällanköpshandel | 72,4 | 71,7 | 69,2 | 75,3 | 74,6 | 81,1 | 85,4 |
Partihandel | 83,8 | 74,7 | 74,3 | 77,9 | 76,7 | 79,4 | 87,3 |
Källa: Svensk Handel |