… ni är största utländska tidning i Norge. Är de norska kändisarna så tråkiga att norrmännen måste läsa om svenska kändisar istället?
Svensk Damtidning
Mest läst i kategorin
– Ja, kanske det. De är nog lite färgstarkare i alla fall. Sedan finns det ett stort intresse för det svenska kungahuset i Norge. Vi fokuserar ju mycket på kungligheter över lag. De norska veckotidningarna är så nationalistiska och käcka, de har kändisar som står och viftar med flaggor. Kanske är norrmännen trötta på den vinklingen och väljer oss istället, säger Karin Lennmor, chefredaktör på Svensk Damtidning.
Är det en medveten satsning på Norge som marknad?
– Nej, men det kanske kan bli. Vi visste faktiskt inte om att det gick så bra i Norge förrän nyligen. Jag hade mina misstankar eftersom att varje gång vi skriver något negativt om det norska kungahuset får vi många arga brev. Vi får kanske bli lite snällare mot det norska hovet i fortsättningen.
Kommer ni skriva mer om norska kändisar?
– Nej, men om deras kungafamilj.
Funderar ni på att ge ut en norsk tidning?
– Vi satt och pratade om det på redaktionen i dag. Det är kanske något jag borde ta upp med mina chefer. Vi ägs av Allers förlag, vilket redan är starkt i Norge. Men norrmännen läser mycket veckotidningar, så det kanske finns utrymme.
Hur säljer ni i andra nordiska länder?
– Lite grann i Danmark och Finland, men inte alls lika mycket som i Norge. Sedan säljer vi även en del i Belgien och England också, men det är för att det bor så många svenskar där.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra courtage.