Bolag inom robotrådgivning har ofta omsättningsproblem. Istället kan banker bli vinnare på tekniken – om de vågar satsa. "Det är nödvändigt, annars tar någon annan affären", menar fintech-experten Peter Evans på Deloitte.
Svalnat intresse för robotrådgivning – gynnar banker
Mest läst i kategorin
Robotrådgivning har tappat en hel del attraktionskraft senaste året.
Det skriver Peter Evans i ett blogginlägg under vinjetten ”Perspektiv” på Deloittes hemsida. Han är manger och fintech-expert på revisions- och rådgivningsjätten.
I sin text hänvisar han till en Deloitte-rapport från i fjol som uppskattar att bolag som erbjuder robotrådgivning globalt saknar 6 miljarder euro, motsvarande 61 miljarder kronor, för att generera tillräcklig omsättning och täcka sina kostnader.
Inte ens de största brittiska robotrådgivarna är tillräckligt kapitalstarka.
– Samtidigt är det dyrt att anskaffa nya kunder, särskilt om du måste få dem att lita på ett helt nytt varumärke för att förvalta pengar, skriver Peter Evans.
Tre råd
Han listar sedan tre nycklerecept för att robotrådgivning att lyfta. För det första, skriver han, måste produkterna bli smartare och billigare.
– Det finns en uppfattning om om att maskininlärande algoritmer främst ska erbjuda konsumenter mer sofistikerad rådgivning och investeringsmöjligheter. Men det är oklart om investerare verkligen efterfrågar det. Ofta är det tvärt om, konstaterar Peter Evans.
Algoritmer, menar han, är istället användbarare som stöd i enklare beslut av typen ”ska jag välja en pensionslösning eller ett bankkonto?”, ”ska jag spara eller investera?” och ”bör jag minska mina skulder eller finansiera befintliga besparingar”.
– Genom att erbjuda den här typen av enklare rådgivning kan en robotrådgivare utöka och stärka sina kundrelationer och potentiellt öppna upp för nya intäktsströmmar.
Fasta avgifter
Peter Evens välkomnar även lösningar för engångsbetalningar, istället för fasta kostnader som de flesta robotrådgivare i dag tillämpar. Löpande avgifter minskar flexibilitet och kan avskräcka vissa kunder som vill undvika inlåsningsmekanismer.
I vilket fall måste robotrådgivnings-konceptet breddas. I dag handlar det mest om automatiserade aktie- och fondportföljer. Och banker borde ta chansen att profitera på tekniken.
– De byggde upp stora rådgivningsverksamheter för ett decennium tillbaka och har fortsatt den resan de senaste åren. De har enorma kundbaser och data som ger insikt i vad som efterfrågas samt tät kontakt med kunder som oftast litar på dem, skriver Peter Evans.
Lägre intäkter
Han förstår dock att många banker drar sig för att flytta över befintliga kunder till robotrådgivning som än så länge genererar lägre intäkter och sämre marginaler än tradtionella alternativ.
– Men det är nödvändigt. Konkurrenter lurar alltid i vassen. Det är bättre att kannibalisera på sin egen affär än att låta någon annan ta sig fram och äta upp den. Banker har dock insett det nu och börjat agera. Framöver kommer banker och andra aktörer spela en mer aktiv roll på området.