Realtid

Sundströms fallna mantel

admin
admin
Uppdaterad: 30 mars 2016Publicerad: 30 mars 2016

Att Swedbank inom loppet av några veckor blir av med både sin vd, finanschef och nu styrelseordförande framstår som unik kapitalförstöring i svensk bankhistoria. 

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Det är spännande att som Anders Sundström ha en bakgrund som socialdemokratisk arbetsmarknadsminister (1994-96) och behandla anställda människor som tennsoldater.

Hans karriär är annars ett sällsynt lyckat uttryck för Sveriges framgångsformel – ett välmående näringsliv och ett omtänksamt samhälle.

Anders Sundströms politiska karriär inleddes 1980 som socialdemokratiskt kommunalråd i Piteå. Redan 1998 blev han vd för Pitedalens Sparbank och har därefter verkat parallellt inom politik och näringsliv.

På det viset är han en pionjär för den nya tidens ledarskap. Idag är en tydlig värdegrund och ett holistiskt perspektiv nyckeln till att attrahera både kunder och medarbetare. Att vara ett samhällsbärande företag med en social mission är hygien för ett börsnoterat bolag som Swedbank.

Just därför var Anders Sundström ett klockrent kort på ordförandeposten. Men ack den makt som inte korrumperar. Den snabba, hänsynslösa utrensningen av nyckelmedarbetare har onekligen skadat arbetsklimatet på Swedbank. Vilket är djupt tragikomiskt mot bakgrund av att Sundströms huvudkritik mot Michael Wolf var bristande medarbetarnöjdhet.

Det som senare har framkommit kring anmälan av Wolfs privatekonomiska affärer har inte heller övertygat som skäl att så kraftfullt skada Wolfs personliga varumärke och framtida karriär.

Nuförtiden är vi alla människor och beaktar inte bara Michael Wolfs professionella insatser. Vi funderar även på konsekvensen för någon som har en familj med fyra barn och måste kunna blicka framåt.

Att ha hjärtat till vänster och plånboken till höger var den vision som gav Alliansen en valseger. En mänskligare borgerlighet. Att Socialdemokratins främsta näringslivsstjärna nu framstår som en blodtörstig, fallen Machiavelli skapar förvirring.

ANNONS

Vem kan man egentligen lita på?
 

Jackie Kothbauer är personlig varumärkesexpert. Hon hjälper företag att förvandla medarbetare och kunder till framgångsrika varumärkesambassadörer genom att bygga deras personliga varumärken.

Läs mer från Realtid - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
ANNONS