Sara Öhrvall blir chef för digitalisering, kundupplevelse och kommunikation på SEB och ska ingå i bankens ledningsgrupp. Hon blir även kommunikationschef och efterträder avgående Viveka Hirdman-Ryrberg som går till Investor.
Styrelseproffset Sara Öhrvall får chefsroll på SEB
Sara Öhrvall är sedan tidigare ledamot i SEB:s och Investors styrelse samt Bonniers styrelser. Men förra veckan meddelande hon att hon inte ställer upp för omval i de två sistnämnda.
Hon ville då inte specificera orsaken, men att sa till Di att det berodde på att hon fått ett nytt uppdrag som hon inte kunnat tacka nej till. Nu står det klart att hon alltså syftade på sin nya chefsroll på SEB inom digitalisering, kundupplevelse och kommunikation.
Sara Öhrvall efterträder även Viveka Hirdman-Ryrberg som nyligen meddelade att hon lämnar SEB efter 28 år. Mellan 2009-2018 var hon kommunikationschef. Viveka Hurman-Ryrberg blir istället ny kommunikations- och hållbarhetsdirektör på Investor som liksom SEB ingår i Wallenberg-sfären.
Sara Öhrvall ska nu ta över ansvaret för bankens marknads- och kommunikationsavdelning. Viveka Hirdman-Ryrberg kvarstår dock som chef för enheten till och med september i år.
Sara Öhrvall får därefter dock en bredare roll än vad hennes företrädare haft. Rollen sammanfattas i den nya titeln ”chef för digitalisering, kundupplevelse och kommunikation”.
”(…) Hon kommer att leda SEB:s arbete med att sätta strategier och finna tillväxtmöjligheter i skärningspunkten mellan kundbehov, nya tekniska lösningar och avancerad dataanalys. Sara är en av Sveriges mest erkända digitala strateger. Hon tar alltid utgångspunkt i ett tydligt kundperspektiv och med djup insikt om kraften i långsiktigt kritiska omvandlingstrender. Hon känner oss väl och tar med sig en mängd handfast kunskap till SEB (…) , kommenterar bankens vd Johan Torgeby.
Sara Öhrvall uppges ha stor erfarenhet av digital transformation, produktutveckling och kommunikation. Hon är även ledamot i Umeå universitet och Vinnova. Till Di sa hon förra veckan att hon eventuellt kommer att avsäga sig omval även i dessa styrelser för att kunna fokusera helhjärtat på sitt nya SEB-uppdrag.
– I ett finansiellt landskap som påverkas av disruptiva teknikkrafter ser jag fram emot att bli en del av SEB-teamet för att forma och utveckla en framtida bankupplevelse som möter snabbt växande kundförväntningar. Banker verkar i en komplex miljö där förtroende och transparent kommunikation är avgörande för att lyckas. Jag ser verkligen fram emot att koppla ihop det övergripande ansvaret för SEB:s digitalisering, kundupplevelse och kommunikation med min bakgrund i att driva digital transformation, kommenterar Sara Öhrvall.