Betalningstjänstebolaget Stripe förvärvar e-handelsbolaget Paystack. "Paystack kan dramatiskt påskynda vår afrikanska strategi," säger Matt Henderson, Stripes affärsledare i EMEA, till Realtid.
Stripe påskyndar afrikanska strategin med Paystack-förvärv
Mest läst i kategorin
Det snabbväxande och börsnoteringstippade betalningstjänstebolaget Stripe har ingått avtal om att förvärva det Lagos-baserade teknikbolaget Paystack, vars teknik underlättar för organisationer att acceptera betalningar från hela världen. Paystack har idag mer än 60 000 företagskunder i Nigeria och Ghana och startade nyligen en pilotverksamhet i Sydafrika. Bolaget sköter redan mer än hälften av alla online-transaktioner i Nigeria, enligt Stripe.
Bolagen har sedan tidigare varit samarbetspartner och Stripe ledde även Paystacks Serie A-finansieringsrunda år 2018. Prislappen eller villkoren för förvärvet av Paystack kommunicerar inte Stripe men säger att Paystack kommer att ägas helt av Stripe och fortsätta att fungera som ett oberoende företag.
Volymen på den afrikanska e-handeln ökade med 21 procent under senaste året, vilket är 75 procent snabbare än det globala genomsnittet, enligt Stripe. Och Afrika, med 17 procent av världens befolkning men endast två procent av världens onlinehandel, visar stor tillväxtpotential.
– Vi är bullish om Afrika. Vi tror att vi kan få mycket större inverkan i regionen genom att påskynda Paystacks tillväxt. De har redan byggt en serie högkvalitativa produkter skräddarsydda för afrikanska företag, så vi kommer att ge dem mer resurser för att fortsätta bygga och expandera till fler länder, och över tid kommer de att integreras med vårt Global Payments and Treasury Network, GPTN, säger Matt Henderson, Stripes affärsledare i EMEA, till Realtid.
Hur kommer förvärvet att påverka svenska och nordiska företag? Vilka konkurrensfördelar kan det ge svenska eller nordiska företag?
– Det kommer inte att få någon omedelbar påverkan för Stripes kunder i Sverige, men med tiden kommer Paystack att bidra till Stripes globala betalningsskattnätverk och göra det mycket lättare för Stripes kunder att expandera till Afrika.
Tittar Stripe på andra kandidater på den afrikanska kontinenten, och i andra delar av världen, i synnerhet Sverige?
– För investeringar letar Stripe efter företag som kan främja vårt uppdrag att öka BNP på internet på lovande sätt och också leverera en solid avkastning. De allra flesta av våra investeringar förblir investeringar. I sällsynta fall kommer vi att undersöka ett förvärv om ett företag kan påskynda Stripes färdplan, katalysera expansion till nya och intressanta marknader eller dubbla ner våra kärnprodukter. Precis som Index hjälpte oss att bygga Terminal, vårt POS-erbjudande, tror vi att Paystack dramatiskt kan påskynda vår afrikanska strategi.
Frågor om Stripes ryktade kommande börsnotering kommenterar inte Stripe. Värderat till 36 miljarder dollar efter en investeringsrunda om 250 miljoner dollar i september, Stripes rekryteringar under sommaren har fått börsnoteringsrykten att ta fart igen. Bland annat rekryterades Mike Clayville, från Amazon Web Services, till chief revenue officer och Dhivya Suryadevara, från General Motors, till CFO, skriver Forbes.
Bland Stripes befintliga investerare finns General Catalyst, Sequoia, och Andreessen Horowitz.