Nya produkter, USA-expansion och kreditförluster ligger bakom.
Stort vinsttapp för Klarna
Mest läst i kategorin
Under första halvan av 2015 uppgick Klarnas resultat till hela 163 miljoner kronor. Men under andra halvåret blev rörelseresultatet ynka 7 miljoner, skriver Di Digital. Därmed blev bolagets totala resultat 170 miljoner.
Vinstfallet beror främst på ökade kostnader till följd av satsningar på nya produkter och utlandslanseringar – i synnerhet företagets introduktion på den amerikanska marknaden.
– Vi kände oss komfortabla med en grund att stå på och ökade investeringstakten under hösten. När det går så pass bra som det gör vill vi använda så stor del som möjligt av vårt rörelseresultat på tillväxt. Den största kostnadsposten är våra satsningar i USA och Storbritannien, säger Erik Engellau-Nilsson till sajten.
Bolagets kreditförluster ökade också i fjol med 47 procent från -228 miljoner kronor till -335 miljoner. De steg därmed snabbare än intäkterna (2,1 till 2,8 miljarder).
– Man har alltid högre kreditförluster de första åren på en ny marknad tills att man har lärt sig den marknadens förutsättningar, sedan går det ner. Vissa länder kommer alltid vara mer lönsamma än andra, säger Erik Engellau-Nilsson.
Klarna har dessutom gått från att ha ett positivt till ett negativt kassaflöde på -620 miljoner kronor, enligt Di Digital.
De senaste åren har företaget fått in över 2 miljarder kronor i riskkapital. Det senaste tillskottet, som togs in i början av veckan, uppgår till 300 miljoner kronor i företagsobligationer.