Realtid

Stordalen stämmer Codan

Petter Stordalen. Foto: Nordic Choice
Camilla Jonsson
Uppdaterad: 24 juni 2020Publicerad: 24 juni 2020

Petter Stordalen har inte fått ut en krona från den epidemiförsäkring som han tecknat för sin hotellkoncern Nordic Choice. Nu stämmer han danska försäkringsbolagt Codan.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

– Vi har lagt fram en mängd krav å hotellens vägnar och har en diskussion om vad försäkringen täcker. Det har varit en massa turer fram och tillbaka, men vi har inte kommit någon vart, säger Torgeir Silseth, administrativ direktör för Nordic Choice, till Dagens Näringsliv.

– Därför har vi gör vi nu en stämmning för att i ett första steg få ett rättsligt underlag för vår tolkning av avtalet. Stämningen gjordes för två dagar sedan.

Codan är helägt av RSA Insurance Group, ett av världens största försäkringsbolag med huvudkontor i Londona. Codan i Norge och Danmark är tillsammans med Trygg-Hansa i Sverige Skandinaviens största försäkringssällskap.

På frågan från Dagens Näringslivs reporter om det står i försäkringen att den ska täcka pandemier svarar Torgeir Silseth:

– Ordet som används i försäkringen är epidemi, och det hänvisas också till myndighetsintrepp i förbindelse med en epidemi. Kärnan är att vi anser att försäkringen skall gälla, men det är någon begränsning här.  Det vi har sagt är att vi ganska säkra på att vi har en försäkring som ska gälla i den situation som vi har nu.  Vår främsta målsättning är få det fastslaget att vi har rätt till ersättning.

En epidemi, som alltså är ordet som används i försäkringsavtalet mellan Coda och Nordic Choice, är ett sjukdomsutbrott som är begränsat geografiskt i särskilda folkgrupper. En pandemi är ett utbrott som drabbar väldigt många fler och har en spridning över stora delar av världen.

– Det viktigaste nu är att den försäkring vi har gäller för den situation vi har, och jag räknar med att vi ska uppnå det. Det är fortfarande inte klart hur stora kraven på ersättning kommer att bli.

Dagens Näringsliv har sökt Codan för en kommentar, men försäkringsbolaget avböjer med motiveringen att de inte kommenterar enskilda kundärenden.

ANNONS

 

Läs mer från Realtid - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
ANNONS