Realtid

Storbolagens brutna löfte pressar småbolagen

Storbolagens löfte bröts – betaltider pressar leverantörer
Småföretagarnas räkningar hopar sig när storbolagskunderna drar ut på betaltiderna. (Foto: Fredrik Sandberg/TT)
Simon Kronö
Simon Kronö
Uppdaterad: 12 dec. 2024Publicerad: 12 dec. 2024

Redan 2017 lovade svenska storbolag att betala sina leverantörer inom 30 dagar, men verkligheten visar något helt annat.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Svenska storbolag som Ericsson (börskurs Ericsson) och Atlas Copco (börskurs Atlas Copco) har skrivit under en uppförandekod om att betala sina leverantörer inom 30 dagar.

Detta gjordes så långt bak som 2017 för att undvika lagstiftning, skriver Dagens Industri – och tidningens nya granskning visar en helt annan verklighet.

Missa inte: Världsläget en perfekt storm för svenska bolag. Realtid

Sedan dess har betaltiderna istället förlängts kraftigt. Ericsson har gått från 60 till 80 dagar. Vitvarujätten Electrolux (börskurs Electrolux) toppar listan med en genomsnittlig betaltid på 127 dagar – över fyra månader – följt av statliga Telia (börskurs Telia) med 102 dagar.

”Skickligt – men grymt”

De tio största börsbolagen har i genomsnitt 66 dagars betaltid, nästan dubbelt så lång tid som de mindre bolagen i undersökningen.

Detta görs för att kortsiktigt förbättra sina kassaflöden.

Läs även: SBB:s obligationskris växer – nya krav på över en halv miljard. Realtid

ANNONS

”Det är förvisso skickligt av bolagsledningen att lyckas nå dessa extrema betaltider, men samtidigt grymt mot leverantörerna”, skriver DI:s analytiker Magnus Dagel.

Storbolagens löfte bröts – betaltider pressar leverantörer
Stora Ensos vd erkänner fel – men försvarar sitt ledarskap. (Foto: Stora Enso)
ANNONS

Bad anställda ljuga

Dessa tio börsbolag har nu leverantörsskulder på 283 miljarder kronor, vilket i praktiken är räntefria lån.

Stora Enso (börskurs Stora Enso) har exempelvis ökat sina leverantörsskulder med 7 miljarder kronor på fem år.

Läs mer: Företagarna: ”Inte schysst” av Stora Enso. Realtid

”Leverantörerna tvingas agera bank åt storbolagen och det är fel”, har Peter Bryntesson, vd för branschorganisationen FKG, tidigare sagt till Dagens Industri.

Stora Enso har gått så långt som att uppmana anställda att ljuga för leverantörer om de försenade fakturabetalningarna. Vd Hans Sohlström har pudlat – men försvarar sitt ledarskap.

ANNONS

Regeringen motsätter sig lag

De långa betaltiderna drabbar särskilt mindre leverantörer hårt. Enligt FKG upplever 70 procent av leverantörerna att deras kassaflöde blir ansträngt av de långa betaltiderna.

Många tvingas sälja fakturor till factoringbolag, vilket sänker lönsamheten, eller skjuta till eget kapital för att klara likviditeten.

Läs även: Färre konkurser – men pandemiskulder hotar många bolag. Realtid

EU-kommissionen förbereder nu lagstiftning som ska tvinga fram snabbare betalningar, men svenska regeringen har motsatt sig förslaget.

Dagel menar att en lagstiftning behövs men måste fasas in gradvis för att undvika alltför stora finansiella konsekvenser för storbolagen.

Läs även: Finansjätte pudlar efter granskning – riskerar uteslutning. Realtid

Läs mer från Realtid - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
ANNONS
Spela klippet

Framtidens äldreboenden: Teknik, trygghet och trivsel

Äldreboenden och andra omsorgsfastigheter kommer att spela en allt större roll inom både samhällsstrukturen och fastighetsmarknaden. Med en snabbt åldrande befolkning ökar behovet av innovativa lösningar som möter de komplexa krav som dagens vård och omsorg ställer. Utformningen av framtidens äldreboenden handlar inte bara om praktiska funktioner utan också om att skapa miljöer som främjar […]