Realtid

Storbankerna halkar efter: Många redan omsprungna av fintech-aktörer "födda i molnet"

Capgemini Invent
Capgemini
Marlene Sellebraten
Uppdaterad: 12 apr. 2021Publicerad: 12 apr. 2021

Kunderna efterfrågar tillgänglighet och flexibilitet som många storbanker, som sitter med gammal IT-infrastruktur, har svårt att leverera. Det framgår av en ny rapport från Capgemini Invent.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Spela klippet
Realtid TV

EU:s djärva drag för ekonomin – en delikat balansgång

20 nov. 2024

Hela åtta av tio bankkunder säger att ökad tillgänglighet och flexibilitet påverkar deras val av leverantörer av finansiella tjänster, enligt årets utgåva av rapporten World Retail Banking Report 2021 (WRBR), som tagits fram av Capgemini tillsammans med  Efma. Capgemini Invent anser att storbankerna måste bli bättre och snabbare på att anpassa sina erbjudanden till kundernas behov och önskemål om de inte vill tappa ännu fler kunder till nischaktörer.

– Många banker belastas fortfarande hårt av gammal IT-infrastruktur och har en övertro på att man ska kunna lappa och laga sig fram till något bra. Många är redan omsprungna av nya typer av aktörer som är födda i molnet och har en helt annan syn på data och öppna digitala plattformar. De springer snabbare och med lättare fötter. Banker som vill behålla sina kunder och inte öppnar för konkurrens på fler områden måste göra mer än att komma lufsande en bra bit efter med en tung ryggsäck, säger Klas Rutberg, ansvarig för Retail Banking på Capgemini Invent, i en presskommentar.

molnmognad_1.jpg

Capgemini, Efma, World Retail Banking Report 2021 (WRBR)Källa: Capgemini, Efma, World Retail Banking Report 2021 (WRBR)

Enligt rapporten är nästan nio av tio bankkunder villiga att dela med sig av sin kunddata i utbyte mot bättre service och anpassade tjänster. Rapporten visar samtidigt att endast sex av tio tillfrågade banker har en dedikerad funktion för att utveckla och optimera kundresa och kundupplevelse (CX). 

– Storbankerna behöver bli bättre på att utnyttja det försprång de ändå har på flera områden, fortsätter Klas Rutberg. Stora kundbaser, långvariga kundrelationer, transaktionshistorik och lokal närvaro är exempel på områden där uppstickarna är svagare. Men för att kunna dra nytta av dessa styrkor behöver data nyttjas i större utsträckning och användas på nya innovativa sätt. Data gör ofta ingen nytta i silos eller inlåst där den inte är tillgänglig för verksamheten. Utan artificiell intelligens är det också svårt att utvinna rätt värde ur existerande data. 

Capgemini_Gap_expectations.jpg

Capgemini, Efma, World Retail Banking Report 2021 (WRBR)Källa: Capgemini, Efma, World Retail Banking Report 2021 (WRBR)

Läs mer från Realtid - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
ANNONS