Robotar ska ersätta anställda på compliance på Nordea och Danske Bank. På Nordea ska robotar stå för 80 procent av jobbet.
Storbanker planerar att ersätta complianceanställda med robotar
Två av nordens största banker, Nordea och Danske Bank, har nyligen ökat sina complianceavdelningar märkbart, men båda bankerna uppger att detta endast är tillfälligt, enligt Bloomberg News.
På Nordea finns det hundratals anställda som granskar miljarder av transaktioner för att upptäcka om något verkar vara kriminellt. Det är ett kostsamt och ineffektivt system som Mikael Bjertrup, Nordeas chef för motverkande av ekonomisk brottslighet, planerar att ändra.
Han uppger, enligt Bloomberg News, att cirka 20 procent av de misstänkta varningarna för närvarande hanteras av algoritmer, baserat på maskininlärning, medan resten fortfarande hanteras av människor. Han vill se detta omkastas så att algoritmerna hanterar 80 procent.
– Vi kommer att bli färre anställda i framtiden, men vårt försvar blir bättre. Vi behöver inte så många som 1 500 anställda i framtiden, eftersom tekniken förbättras, säger han.
Övervakningschefen hos Danske Bank, Philippe Vollot, säger också att antalet anställda sannolikt kommer att skalas ned när ”tekniken kommer igång”. När tekniken är i gång med ordentliga system, algoritmer, AI och robotar då är det dags att minska antalet anställda, uppger han.
På Nordea ökade man antalet anställda på compliance efter att banken fick böter av FI 2015 då man inte levde upp till antipenningtvättskraven. Penningtvätsskandalerna i Swedbank och Danske Bank har ökat pressen på branschen att allokera mycket större resurser för att förhindra ekonomisk brottslighet.
Banker i fem av europas största finansiella marknader spenderar i dag mer än 85 miljarder dollar, motsvarande 807 miljarder kronor, årligen för att förhindra ekonomisk brottslighet så som penningtvätt, enligt en rapport från 2017, av LexisNexis Risk Solutions. Robotar stod endast för 26 procent resten var det anställda.