Realtid

"Stora möjligheter inom Personal Finance"

Eirik Winter, Nordenchef BNP Paribas.
Camilla Jonsson
Uppdaterad: 02 apr. 2020Publicerad: 02 apr. 2020

"Vi bedömer att det på global nivå finns stora tillväxtmöjligheter inom Personal Finance." Det säger Eirik Winter, Nordenchef för BNP Paribas om Express Banks tillväxtplaner.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Under onsdagen blev det känt Annika Olsson tar över som ny vd för Express Bank.

Som ny vd blir en av Annika Olssons främsta uppgifter att samla och stärka den nordiska verksamheten ytterligare. 

Express Bank Express Bank grundades 1987 som ett samarbete mellan Handelsbanken och Dansk Supermarked. I dag samarbetar banken med mer än 2 000 återförsäljare och har fler än 250 anställda. 

BNP Paribas har tre huvuddivisioner där Express Bank ingår i divisionen som kallas för Personal Finance.

Inom Personal Finance ingår konsumtions- och finansieringslån för privatpersoner och mindre företag. Bostadslån ingår inte här.

– Framför allt handlar det om att erbjuda delbetalningar vid inköp av sällanköpsvaror, som hemelektronik och vitvaror, säger Eirik Winter.

– Vi bedömer att det på global nivå finns stora tillväxtmöjligheter inom just Personal Finance.

Ambitionen om expansion på den svenska marknaden är hög. Finland står näst på tur. Banken finns redan på den danska och norska marknaden.

ANNONS

Fokus för nya vd:n kommer att ligga på att stärka Express Banks roll som strategisk samarbetspartner till den nordiska detaljhandeln samt till låneförmedlare, som kan dra nytta av en gemensam nordisk plattform för allt från IT-infrastruktur till produktutbud. 

Den stora utmanaren på den svenska marknaden är inte Klarna, utan framför allt andra utländska aktörer.

– Santander är nog störst på området. Och här vill vi förstås konkurrera. Klarna, och andra betaltjänster, ser vi mer som samarbetspartners, säger Eirik Winter.

Express Bank har ambitioner att fortsätta växa i hela Norden.

Utöver tillväxtambitioner ligger mycket av utvecklingen i att skapa en mer enhetlig affärsmodell. 

Även om målet är högt satt så är inte tanken att Express Bank ska marknadsföras som eget varumärke.

– Det kommer framför allt handla om White Label-lösningar. Det vill säga en aktör inom sällanköp använder Express Banks tjänster – men under eget namn.

 

ANNONS
Läs mer från Realtid - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
ANNONS