En rad mellanhänder vill hjälpa de stora kapitalförvaltarna med att hitta rätt i fonddjungeln. Men exempelvis Alecta, Skandia och Folksam anser att de klarar sig bra på egen hand.
Stora kapitalförvaltare nobbar mellanhänder
Realtids nyhet i måndags om nystartade House of Reach har definitivt väckt uppmärksamhet i branschen. Företaget säger att det finns ett stort behov av att matcha institutionella investerare med fondbolag och andra kapitalförvaltare. Det backas upp av att de tre grundarna är riktiga tungviktare i finansbranschen, bland annat ingår Nordnets förre vd Peter Dahlgren.
I Realtids genomgång märks samtidigt en viss skepsis.
– Ytterligare en mellanhand som vill ha en del av den miljardstinna fondsektorn. Det skulle vara intressant med en analys av de institutionella investerarnas kostnader för dessa mellanhänder. Vad är det de “hjälper till med” egentligen, frågar sig en person i finansbranschen som Realtid har varit i kontakt med.
Bland några av de tyngre institutionella investerarna är intresset svalt.
Alecta är ett exempel. Inte heller Skandia är intresserat av hjälp i någon större omfattning.
– Skandia har en mycket väl fungerande kapitalförvaltning och ser inte något större behov av denna typ av tjänster. Vi är ledande inom alternativa investeringar i Sverige och har varit pionjärer inom området. Det har gjort att vi har mycket välutvecklade och goda relationer till förvaltare av fonder som investerar i till exempel onoterade bolag eller infrastruktur, säger Pontus Haag, presschef på Skandia.
Folksam ser inte heller något omedelbart intresse.
– Inom Folksam har vi en kompetent fondselektering, vilket gör att vi inte har något behov av mellanhänder. Men det finns säkert andra aktörer som behöver den här typen av stöd. Det finns redan flera mellanhänder av den här typen. Men det här initiativet är ju taget av flera namnkunniga inom branschen, så det kan säkert finnas ett intresse för deras tjänster, säger Folksams presschef Kajsa Moström.
På AMF är inställningen lite mer tillmötesgående.
– Vi har en kompetent och bred egen organisation för fond- och kapitalförvaltning. De senaste åren har vi inte minst stärkt upp vår förmåga att investera i och förvalta så kallade alternativa tillgångar, som infrastruktur och fastigheter, säger presschef Jens Söderblom.
– Med det sagt tar vi som de flesta andra institutionella investerare trots detta in hjälp ibland, bland annat vid komplexa och tunga investeringsprocesser, eller när vi saknar viss spetskompetens internt. Vilka vi väljer att samarbeta med och i vilken utsträckning varierar. Vi avstår dock i regel från att recensera enskilda rådgivare externt.
Fredric Andersén, en av de tre grundarna till House of Reach, anser att de framkomna synpunkterna tyder på ett missförstånd kring bolagets verksamhet.
– Vi erbjuder ingen kapitalförvaltningstjänst, säger han.
House of Reach arbetar med att marknadsföra fonder för professionella investerare i Norden. Dessutom att hjälpa nystartade fondbolag med deras marknadsföring av fonden samt strategisk konsultverksamhet.
– Det finns ingen aktör på marknaden som gör det vi nu skapar, säger Fredric Andersén.
Han menar då hela företagets erbjudande, för det finns ett flertal aktörer som arbetar med att marknadsföra fonder åt andra fondbolag. Dels ett mindre antal mer etablerade som har funnits under längre tid och även en rad enstaka personer som mer introducerar en fond för den nordiska publiken.
– Som vi nämnde i artikeln från i måndags kommer vi att anställa nya kollegor till House of Reach. Detta kommer troligen ske relativt omgående då vi ser stor efterfrågan på våra tjänster. Intresset har varit enormt de senaste dagarna, säger Fredric Andersén.
Rekryteringarna kommer att vara av seniora, etablerade personer på marknaden.
Kunder som är institutionella investerare som skulle behöva hjälp i det här sammanhanget, hur har intresset varit där?
– Även intresset från fondbolag mot proffessionella motparter har hittills varit väldigt stort. Redan innan vi startade var vi ute och kände dem på pulsen. Nu har vi möten inbokade för flera veckor framöver.
Som exempel på institutionella investerare som bolaget varit i kontakt med nämner Fredric Andersén AP-fonder och större stiftelser.
Realtid har frågat Andra AP-fonden, men där är det locket på:
– Vi har inga kommentarer angående detta, är svaret från kommunikationschefen Ulrika Danielson.