Jag anländer till Steninge Slott i en Mini Cooper och parkerar på anvisad plats uppe vid cafélängan en bit bortom slottet. Coopern är en rolig liten bil med attityd och inget att skämmas över. Men heller ingen bil att köra upp på gårdsplanen till Steninge Slott med.
Stenrika på Steninge slott
Mest läst i kategorin
Inte just den här dagen i alla fall (det visar sig senare att Mini är representerade så jag kunde ju parkerat lite närmare). Jag börjar gå nedåt slottet. Distinkta smattrande motorljud letar sig ut från slottsparken. Det luktar drivmedel och flygbränsle. Någon har parkerat sin helikopter på en äng utanför slottsmuren. Solen skiner.
Nere vid huvudbyggnaden stöter jag ihop med Dominika Peczynski från PR-byrån Mafioso. Vi kändisplåtas omedelbart tillsammans (hon känd, jag inte) och Dominika pekar på lite folk jag bör prata med och bilar jag måste titta på. Jag ger mig in i vimmel och bilpark. Slottet med den vackra parken får mig att tänka på Moulinsart, Kapten Haddocks slott i Tintinserien. Susanne Ytterskog från Connoisseur International rycker mig i armen.
– Elena Basile, säger hon, Italiens ambassadör och Lena Bäcker. Henne ska du plåta.
Strax därpå leder hon mig till slottsherren Per Taube som står och pratar med en gäst.
Liksom tidigare år arrangerar Connoisseur motordag på Steninge. Här inte bara närvarar stinna plånböcker, de öppnas också. Ganska frikostigt. Rekordet lär vara över 50 sålda bilar på en dag. Man får en känsla av att det inte prutas så mycket.
>> Missa inte bildspelet från Connoisseurs motordag 2016 på Steninge slott
Men jag ska inte handla dag, även om jag går i bilbytartankar. Se men inte köra. Inte härifrån i alla fall. Men provköra vill jag gärna. Det vill andra också visar det sig, listan är lång, jag är nummer fyrtio på listan till Jaguar F-Type. Bättre att komma förbi bilhallen säger en av säljarna.
Jag sneglar istället på trehjuliga Polaris Slingshot, en behändig liten leksak för den som redan har allt i bilväg. Men här är kön ännu längre. Polarisen påminner lite om en Ariel Atom. Vitsen med ett sådant här fordon är bland annat att den med sina tre hjul, två fram ett bak, registreras som motorcykel. Bussfil till jobbet med andra ord. När vädret tillåter.
Det är alltid kul att se de stora märkena inom lyx- och sportbilsegmentet visa upp sina senaste modeller. Och mytomspunna McLaren gör sig med dörrarna uppfällda som änglavingar. McLaren är också en bil som till och med Top Gears sarkastiskt kräsne Jeremy Clarkson låter sig förföras av.
Men även om snygga Maserati Ghibli och snabba Porsche 911 väcker habegär så går jag ändå igång på fler cylindrar när jag ser vissa typer av veteranbilar, eller snarare vintage cars.
Runt slottshörnet har Roland Bengtsson parkerat sin metallicgröna BMW 2800 cs. Den är så snygg i linjerna att ögonen fuktas. När Roland sedan öppnar dörren och visar den cognacfärgade läderinredningen med sparsamma träinslag, ja då rullar faktiskt en tår.
Nyckeln i tändningslåset, motorn mullrar diskret igång – ta mig fanken om jag inte gråter en skvätt.
För att förtränga det faktum att det inte är jag som står som ägare till BMW:n behöver jag Champagne. Eller åtminstone mousserande. Nere i parken bjuder Richard Juhlin på sitt senaste bubbel. Den är torr, god och gratis. Och alkoholfri.
Bilar och alkohol är som bekant en tveksam blandning.
Jag äter en bit mat, komponerad av Steninge Köks nye krögare, och minglar lite till innan det är dags att bege mig. På vägen ut ser jag en av de ”stinna plånböckerna” hoppa in i en halvskabbig Volvo en bit bort. Allt är inte vad det synes vara.
I övrigt var direktförsäljningen den här dagen god. Och vem vet, Volvo-killen kanske bara hade glömt plånkan hemma?
>> Missa inte bildspelet från Connoisseurs motordag 2016 på Steninge slott