Realtid

Startup-grundare: Bankerna måste sluta göra allt

admin
admin
Uppdaterad: 21 apr. 2016Publicerad: 21 apr. 2016

Nischa produkterna, arbeta kundnära och investera i fintech. De råden ger startup-grundarna Sofie Lundström, Johan Ståhle och Carl-Mikael Westman till storbankerna.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

– De är tvungna att chansa och satsa på fintech-tåget, säger Sofie Lundström CEO på Toborrow som hon också grundat.

Hon var en av talarna i en paneldiskussion om nya aktörer i finanssektorn i samband med Fond & bank-konferensen på onsdagen.

I panelen ingick även Johan Ståhle, VP Product & Market på spar-appen Dreams, samt Carl-Mikael Westman, produktchef på Kivra, en app som kan liknas vid en digital brevlåda som samlar post och räkningar på ett ställe.

Diskussionen kom att kretsa mycket kring bankernas utmaningar. Johan Ståhle lyfte fram spanska Santanders omfattande fintech-satsning som ett föregångsexempel.

– Fler banker är tvungna att sätta av resurser och verkligen driva innovation, sa han.

Han konstaterade att bankerna generellt varit sena på bollen. Först i fjol började de på allvar tala om partnerskap med startups, enligt Ståhle.

Men Carl-Mikael Westman sa sig ha en större förståelse för det.

– Det är ingen lätt utmaning för bankerna med tanke på deras "tech legacy", men jag tycker att det är positivt att deras inställning nu är att samarbeta med fintech-bolag.

ANNONS

Ståhle kontrade med att konsumentbeteenden aldrig förändrats så snabbt som nu. De traditionella aktörerna får därför svårt att hänga med i utvecklingen, hur de än bär sig åt. 

Fintech-startups har däremot inget teknikarv och kan snabbt och billigt bygga nya tjänster. Dessutom sinkar bankerna sig själva genom att envisas med att göra allting, istället för att nischa sig, enligt Ståhle.

– Deras roll i värdekedjan kommer att förändras. De är några av få som fortfarande äger kapital och samtidigt sköter allt från kundsupport till marketing och bygger egna produkter. Men i dag handlar det mer om att specialisera sig i värdekedjan.

En affärsmodell som är dömd att misslyckas eftersom konsumenterna är mer illojala än någonsin tidigare, hävdar Ståhle.

– Bankerna vill ge samma erbjudande till alla, men en ung tjej i Stockholm har inte samma behov som en pensionär i Norrland.

Sofie Lundström tror också att de traditionella aktörerna måste se över sina kundrelationer.

– Vem sitter på kundrelationerna i dag? Är det bankerna eller Facebook och Google? Jag tror de måste våga flytta ut sin infrastruktur till där kunderna finns, säger hon.

På längre sikt är bankerna till och med kanske tvungna att dela med sig av sin kunddata, tror Carl-Mikael Westman på Kivra.

ANNONS

– Det kan vara nödvändigt för att hitta nya strategiska samarbeten med andra aktörer.

Läs mer från Realtid - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
ANNONS
Jämför courtage

Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra courtage.

Jämför här
ANNONS
Spela klippet

AI förändrar advokatrollen: "Höga förväntningar"

Automatiserade processer effektiviserar redan det juridiska arbetet samtidigt som klienternas krav ökar. Men jurister behöver inte oroas för att förlora sina jobb. Artificiell intelligens revolutionerar bransch efter bransch, sägs det. Då bör ju även advokatyrket stå inför stora förändringar, kan man ju tro. Enligt Niklas Sinander, counsel på advokatbyrån Harvest, handlar det dock snarare om […]