Konkurrensen hårdnar på marknaden för redovisning och rådgivning. Samtidigt är det en marknad som växer så mycket att man kan tala om samhällsomvandling.
Stark tillväxt av entreprenörer
Mest läst i kategorin
De senaste tre åren har mer än 200.000 småföretag etablerats i Sverige. Det är lika många som antalet industriarbeten som har försvunnit under samma period.
Katarina Klingspor, vd på LRF Konsult, beskriver det som en samhällsomvandling:
– Det håller på att ske ett skifte i Sverige. Vi börjar likna andra småföretagarländer i Europa, säger hon med viss längtan i rösten.
Andelen småföretag ligger fortfarande en bra bit under England, som Katarina Klingspor nämner som förebild.
Sverige har fortfarande en viktig ekonomisk bas i den tunga industrin, men det är på småföretagarmarknaden som tillväxten sker.
Det är här den unga urbana generationen testar nya idéer genom startups och det är här äldre generationer utvecklar sitt entreprenörskap när deras arbeten flyttat utomlands eller ersatts av robotar.
Det är också här som flest anställningar sker.
– Arbetslösheten ersätts av småföretag. Sverige har ju verkligen visat framfötterna med många spännande startups som vuxit sig stora, så det finns förebilder, säger Katarina Klingspor.
Definitionen på småföretag är upp till 49 anställda och en omsättning på mindre än 10 miljoner kronor. 99,4 procent av Sveriges företag ryms inom den definitionen och det är en marknad som växer med 65–70.000 företag per år.
Mot den bakgrunden menar Katarina Klingspor att det fortfarande finns plats för fler starka aktörer på marknaden för rådgivningstjänster till småföretag. Hon tror också att den unga generationens entreprenörer är mer benägna att ta hjälp.
– Det finns i dag en generation småföretagare som går direkt ut i småföretagandet utan tidigare erfarenhet, några kommer direkt från skolan, och de har större behov av rådgivning. Men de är också beredda att söka hjälp.
Tillväxten av småföretag sker i de flesta branscher. På direkt fråga nämner Katarina Klingspor byggsektorn, men också e-handeln där företagen växer som svampar ur jorden. Tjänstesektorn till konsumentledet växer också starkt.
– Att bli företagare kan vara ett sätt att skaffa sig en utkomst, men många är också attraherade av att vara sin egen och vill utvecklas som framgångsrika entreprenörer, säger Katarina Klingspor.
Läs mer: LRF Konsult och Altor förbereder nästa steg