Storbanken SEB:s rapport för andra kvartalet 2017 visar på ett starkt resultat. Rörelseintäkterna, rörelseresultatet och vinsten per aktie ökade både jämfört med förra året och det första kvartalet i år.
Stark rapport från SEB
Mest läst i kategorin
Rörelseresultatet för storbanken SEB det andra kvartalet 2017 uppgick till 5,7 miljarder kronor jämfört med 5,5 för samma period i fjol. Räntabiliteten var 13,2 procent (14,0). Exklusive jämförelsestörande poster, som uppstod under 2016, var räntabiliteten 12,7 procent (11,9).
Rörelseintäkterna uppgick till 11,4 miljarder kronor i det andra kvartalet, vilket kan jämföras med 11,1 miljarder kronor för samma period i fjol. Jämfört med det andra kvartalet 2016 ökade rörelseintäkterna med 2 procent. Rörelsekostnaderna uppgick till 5,5 miljarder kronor (5,3). Jämfört med det andra kvartalet 2016 ökade rörelsekostnaderna med 3 procent.
– Allteftersom affärsläget fortsatte att förbättras ökade kundernas aktivitetsnivå i alla segment och marknader där vi verkar. Med SEB:s diversifierade affärsmix kan vi stödja våra kunder och generera uthållig vinsttillväxt också i den rådande komplexa miljön. I det andra kvartalet ökade rörelseintäkterna och rörelseresultatet både jämfört med förra året och det första kvartalet i år, skriver SEB:s vd Johan Torgeby i en kommentar till rapporten.
Vinsten per aktie för första halvåret 2017 uppgick till 4,07 kronor, vilket kan jämföras med 1,02 kronor för samma period i fjol. För det andra kvartalet 2017 uppgick vinsten per aktie till 2,09 kronor, jämfört med 1,98 kronor för årets första kvartal.
Kapitalpositionen var fortsatt stark med en kärnprimärkapitalrelation på 18,9 procent (18,8 vid årsskiftet). SEB:s egen beräkning av kärnprimärkapitalkravet, inklusive tillägg för löptidsgolv och riskvikter för företag, uppgick till 17,0 procent.
– Kundernas beteenden förändras snabbt och i en än högre takt än vi förutsåg. Vi möter de nya kundbehoven med hjälp av än bättre och mer lättillgängliga tjänster; till exempel ett mer digitalt bolåneerbjudande, en digital nykundsprocess, nya likviditetsanalystjänster för företagskunderna samt pensionsrådgivning på distans, skriver Johan Torgeby i vd-ordet till rapporten och fortsätter.
– Som första bank i Norden har vi använt blockkedjeteknik så att en av våra storföretagskunder kan göra koncerninterna utlandsbetalningar på några sekunder. Vår transformation innebär att vi utnyttjar digitaliseringens möjligheter både vad gäller att skapa mervärde för kunderna och, internt, genom mer effektiva automatiserade processer.