Realtid

Spiltan ska hjälpa adtech-bolaget Amanda AI skala upp

Camilla Jonsson
Camilla Jonsson
Uppdaterad: 21 sep. 2020Publicerad: 21 sep. 2020

Bolaget har utvecklat en helt automatiserad tjänst som optimerar sina kunders marknadsföringsinvesteringar via Googles annonsnätverk, Google shopping och Google Ads.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Med hjälp av machine learning och AI ser Amanda AI till att deras kunder får maximal nytta från sina marknadsföringsinvesteringar. Tjänsten sänker kostnaderna för sökordsannonsering, optimerar allokeringen mellan olika kanaler och sparar tid. Bland kunderna finns exempelvis Gina Tricot, Hitta.se och Beijer Byggmaterial. Tillväxtkapitalet ska främst användas till att bygga ut organisationen och fortsatt teknikutveckling. Efter årsskiftet planerar man bland annat att utöka automatiseringstjänsten från sökordsmarknadsföring till andra annonseringsplattformar som Facebook och Instagram. Det framgår av ett pressmeddelande.

Göran Pallmar tycker att Amanda AI är ett spännande tillskott till Spiltans ventureportfölj. Försäljningen har tagit fart och bolaget är helt digitalt i sin leverans med kunder över hela världen.

– Amanda AI befinner sig precis på gränsen mellan start-up och scale-up, säger Göran Pallmar, ansvarig Investment Manager. Det är en spännande fas där Spiltan med vår erfarenhet av att bygga bolag kan tillföra stor nytta. Det gäller att undvika klassiska misstag under tillväxtfasen och ha en förståelse för den snabbt föränderliga marknaden för adtech. Amanda AI är ett bra exempel på där dagens teknik med machine learning kan göra ett bättre jobb än människor.

– Vi gillar Spiltans långsiktiga investeringsfilosofi och att de är beredda att pusha oss för att nå våra mål, säger Torkel Öhman, en av grundarna av Amanda AI. Vi startade vårt bolag med övertygelsen att AI kommer måla om kartan för hur man köper lönsam digital annonsering. Efter två år vågar vi påstå av vi lyckats bevisa vår tes. Nu har vi en stark pipe av nya kunder och växer så det knakar. Med det kommer nya utmaningar. Då är det bra med en aktiv investerare som partner.

Läs mer från Realtid - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS