Affiliatebolaget Catena Media som på senare tid skalat upp satsningen på finansiella tjänster har nu lämnat sin halvårsrapport. Den visar att bolaget inte riktigt infriar de förväntningar som ställts på lönsamheten, men att satsningen samtidigt är långsiktig.
Snabb tillväxt i Catena Medias finansiella tjänster
Mest läst i kategorin
Catena Medias affärsmodell bygger på att förse företag med kundanskaffning online, det som kallas för lead generation, och inriktas mot spelmarknaden och finansiella tjänster. I gengäld får bolaget del av den intäkt som slutkunden genererar till speloperatören eller banken och annan motsvarande finansiell aktör.
På senare tid har företaget köpt flera olika sajter i bland annat Tyskland och USA som är inriktade på olika finansiella tjänster. Bland förvärven återfinns sajter som det USA-baserade aktieanalysföretaget Hammerstone, nyhetsportalen för valutanyheter Leaprate och den tyska affiliate-sajten Brokerdeal.
Bolaget positionerade sig också under det andra kvartalet i Australien inom finansvertikalen genom förvärvet av tillgångar i Thebull, en premiumsajt för aktiemarknadsnyheter och tillhörande analyser. Det tog också ett strategiskt steg inom den globala valutahandeln med förvärvet av tillgångar i Forextraders.com.
Rapporten lyfter också fram att vertikalen finansiella tjänster växer snabbt i bolaget.
“Även om iGaming potentiellt sett har en större spelarbas ger varje finanslead upp till tio gånger så höga intäkter. Och innehållet är globalt, till skillnad från iGaming, där det är lokalt. Detta innebär att vi kan skapa återanvändningsbart kvalitativt innehåll för samtidig publicering på flera sajter, vilket är mycket kostnadseffektivt. Den australiensiska sajten thebull.com.au är ett exempel på ett förvärv som ger oss innehåll av toppkvalitet. Hammerstone Inc. i USA är ett annat. Även detta är en prenumerationsbaserad webbplats – en helt ny intäktsström för oss. I april förvärvade vi även BrokerDeal.de i Tyskland och ForexTraders.com i USA”, skriver Per Hellberg i vd-kommentaren till sin första delårsrapport i bolaget.
Hellberg tillträdde på vd-posten i Catena Media den 4 juni i år.
Halvårsrapporten visar att investeringarna ännu inte gett det resultatlyft som marknaden förväntat sig. Underliggande ebitda för det andra kvartalet stannade på 12,1 miljoner euro mot förväntade 13,0 miljoner, enligt Bloombergs konsensus. Dock var intäkterna aningen bättre än väntat.
Under det första halvåret 2018 ökade intäkterna ökade med 65 procent och uppgick till 50,0 miljoner euro, vilket kan jämföras med 30,3 miljoner euro under första halvåret i fjol.
Ebitda ökade med 67 procent och uppgick till 22,5 miljoner euro, jämfört med 13,5 miljoner euro, vilket motsvarar en ebitda-marginal på 45 procent, jämfört med 44 procent.
Antalet nya NDC:er (New Depositing Customers) uppgick till 273 476, jämfört med 171 643, vilket motsvarar en ökning med 59 procent.
Resultatet efter skatt uppgick till 10,3 miljoner euro, vilket kan jämföras med 9,6 miljoner euro under första halvåret i fjol.
Resultat per aktie uppgick till oförändrade 0,18 euro efter utspädning.
“För att investera i framtiden och växa på dessa nya marknader gör Catena Media betydande investeringar, förvärvar bolag med ett stabilt fotfäste och rekryterar de exceptionella talanger som behövs. Våra amerikanska webbplatser har redan tusentals dagliga besökare, och vi står redo att skapa kvalitativa leads till nya aktörer. Då stordriftsfördelarna från dessa initiativ kommer att öka våra intäkter betydligt på lång sikt är vi noga med att ta den kortsiktiga minskningen av marginalerna med i beräkningen”, skriver Per Hellberg också i vd-ordet.