Lena Apler har fått nog av så kallad ”femwashing”, där bolag använder sig av feministiska budskap i marknadsföringen trots en manlig ägarbild.
"Sluga killar som utnyttjat situationen"
Mest läst i kategorin
– Det finns sluga killar som utnyttjat situationen och har fått med sig en tjej som man för fram i rampljuset. Det tråkiga är att de kvinnorna ofta har väldigt små ägarandelar. Om kvinnan till och med har kommit på idén men killarna har kapitalet – då ska kvinnorna kräva mer delägande och inflytande, säger Lena Apler till DI.
Lena Aplers förslag på lösning är att ge Almi ett större ansvar för att stötta kvinnligt entreprenörsskap. Hon tycker även att staten borde engagera sig mer.
–Det här är inte bara en enskild fråga för näringslivet utan en samhällsfråga. Och det är ganska uppenbart att en mångfald ger bättre bolag. Det är en idé för Magdalena Andersson att ta tag i.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra courtage.