Realtid

"Sluga killar som utnyttjat situationen"

Lena Apler
Foto: TT
Realtid.se
Uppdaterad: 15 dec. 2021Publicerad: 15 dec. 2021

Lena Apler har fått nog av så kallad ”femwashing”, där bolag använder sig av feministiska budskap i marknadsföringen trots en manlig ägarbild.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

– Det finns sluga killar som utnyttjat situationen och har fått med sig en tjej som man för fram i rampljuset. Det tråkiga är att de kvinnorna ofta har väldigt små ägarandelar. Om kvinnan till och med har kommit på idén men killarna har kapitalet – då ska kvinnorna kräva mer delägande och inflytande, säger Lena Apler till DI.

Lena Aplers förslag på lösning är att ge Almi ett större ansvar för att stötta kvinnligt entreprenörsskap. Hon tycker även att staten borde engagera sig mer.

–Det här är inte bara en enskild fråga för näringslivet utan en samhällsfråga. Och det är ganska uppenbart att en mångfald ger bättre bolag. Det är en idé för Magdalena Andersson att ta tag i.

Läs mer från Realtid - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Realtid.se
Realtid.se
ANNONS
Jämför courtage

Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra courtage.

Jämför här
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

Spela klippet
Realtid Partner

Relevance Communication: Starkare journalistik tillsammans

23 dec. 2024
Spela klippet
Realtid TV

Svenskarnas fondsparande når nya rekordnivåer

23 dec. 2024
ANNONS
Spela klippet

Relevance Communication: Starkare journalistik tillsammans

Relevance Communication Nordic AB har under det senaste året utvecklats till en betydande aktör inom svensk ekonomijournalistik. I december 2023 slogs News 55 AB och Dagens PS Media AB samman, och i april fortsatte vår förvärvsstrategi genom att förvärva Realtid. Som bolagets vd Fredrik Lundberg uttrycker det: ”Som en nyhetssajt står man starkare tillsammans än […]