Återhämtningen för resandet fortsätter, men skillnaden mellan olika segment och bolag är stor. Det skriver Realtids Torbjörn Isacson.
"Skistar till nya toppnivåer – för Scandic och Pandox är vägen tillbaka längre"
Mest läst i kategorin
Två av de mest coronadrabbade företagen på Stockholmsbörsen, hotellbolaget Scandic och hotellfastighetsbolaget Pandox, visar med sina delårsrapporter på samma tendenser som exempelvis SAS och Norwegian, Ving och flygplatsägaren Swedavia, som Realtid nyligen skrivit om. De senaste månaderna har det blivit stadigt bättre, men det är fortsatt väldigt långt ifrån hur det såg ut samma tid för två år sedan.
Både Scandic och Pandox redovisar förluster. Även om intäkterna per rum fördubblats, så handlar det bara om cirka 200 kronor i snittintäkt per rum och natt för de hotell bolagen driver. Det är med andra ord långt ifrån de summor som hotellgästerna betalar, och visar tydligt hur mycket rummen fortfarande står tomma.
Juli och framåt verkar dock bjuda på ytterligare lyft så att företagen har lättare att hålla näsan över vattenytan, och kunna börja satsa framåt. Samtidigt kommer marknaderna att se annorlunda ut framöver, och hela resesektorn har bara inlett en nödvändig omställning av hur verksamheten drivs.
Läs även:
Magplask för Harald Mix och Petter Stordalen: Ving tappade över 1 miljard 2020
”Faran inte över för SAS och Norwegian – även om trafiksiffrorna pekar uppåt”
Swedavia: ”Det kommer att ta flera år för flygmarknaden att återhämta sig.”
Scandic, med Stena och AMF Pension som storägare, drabbades liksom exempelvis SAS och Norwegian så pass hårt av pandemin att de tvingats till nyemission. Men nu börjar det ljusna, och rubriken för andra kvartalets rapport är ”Återhämtningen tar fart.” Finanserna är starkare, och bolaget uppger sig vara mer kostnadseffektivt än före pandemin.
Efter en mycket svag inledning på året steg Scandics beläggningsgrad till omkring 20 procent i april, 25 procent i maj och 36 procent i juni. Och den stadiga uppgången ser ut att hålla i sig, prognosen för beläggningsgraden i juli, som så sent som i mitten på juni låg på 42 procent, har skruvats upp till 55 procent nu när semesterperioden kommit igång väl. Det är en viktig gräns eftersom bolaget då åter beräknas nå positivt kassaflöde.
Ökningen, som främst drivs av inhemskt resande, uppges ha varit bred med en likartad utveckling i samtliga nordiska länder och med förbättrad beläggning på nästan alla destinationer, under både vardagar och helger.
Under juli har den största förbättringen skett i de större städer som drabbades hårt under förra sommaren. Nu har restriktionerna lättats för restauranger och sammankomster, och nöjesutbudet är betydligt bättre. Men det är en bra bit att gå, i juni var beläggningen exempelvis bara en tredjedel av vad den var före pandemin i de nordiska huvudstäderna.
Även om det finns ett stort uppdämt behov av möten bland företagskunderna så agerar de med korta ledtider och det är enligt Scandic svårt att veta i vilken takt verksamheten tar fart efter sommaren.
Bolagets vd Jens Mathiesen säger sig dock vara övertygad om att tillväxten inom fritidsresandet kommer att fortsätta när nu marknaden stabiliseras, både under semesterperioden och under andra delar av året.
Liknande signaler kommer exempelvis runt SAS, som historiskt sett varit mycket uppbyggt kring ett affärsresande som inte förväntas återkomma på samma sätt. SAS kommer framöver därför i allt högre grad tvingas möta vana lågprisaktörer som Ryanair och Norwegian. Både hotellbolagen och flygbolagen måste därmed fortsatt justera både erbjudande och priser.
Scandic, andra kvartalet 2021, andra kvartalet 2020
April-juni 2021 (Mkr)
April-juni 2020 (Mkr)
Omsättning
1 640
665
Resultat efter skatt
-590
-1 197
Scandic, hotellspecifika nyckeltal, , andra kvartalet 2021, andra kvartalet 2020
April-juni 2021
April-juni 2020
Beläggningsgrad (%)
27
10
RevPAR* (kr)
245
96
*Revenue Per Available Room
Källa: Scandic
Hotellfastighetsbolaget Pandox, som bland annat äger fastigheterna som många Scandic-hotell ligger i, talar in sin delårsrapport om ”Försiktig optimism.”
Bolaget har haft några riktigt tuffa veckor sedan vd Anders Nissen, som under drygt 25 år drev upp Pandox från ett obetydligt restbolag för nödlidande fastigheter som tagits över av Securum, till ett av Europas ledande hotellfastighetsbolag, hastigt gick bort i sviterna efter covid-19 i slutet på maj.
Liia Nõu, tf vd på Pandox, konstaterar att efterfrågan på hotell ökade på samtliga marknader under det andra kvartalet, trots att det var fortsatt svagt i april och maj.
Beläggningsgraden var fortsatt högre i regionstäder än i större internationella städer. Mot slutet av kvartalet noterades dock tydliga tecken på förbättrad efterfrågan även i större städer. I månadsskiftet juni/juli var beläggningsgraden cirka 50 procent för Norden som helhet och cirka 60 procent för nordiska regionstäder. Men majoriteten av Pandox intäkter är fortsatt minimihyror.
Enligt bolaget väntas hotellmarknadens återhämtning ske i sex steg.
- Städer och länder öppnar upp och restriktioner lättar gradvis;
- Hotell öppnar;
- Inhemskt fritidsresande med växande högbetalande segment;
- Inhemskt affärsresande;
- Möten och internationellt resande;
- Gruppresor
För tillfället är hotellmarknaden på nivå tre, med vissa inslag av nivå fyra på marknader där en större del av affärsresandet är relaterat till tillverkning. En återgång till mer tjänsterelaterat resande väntas enligt Pandox i september/oktober i år. Affärsresenärer förväntas göra färre resor framöver, men å andra sidan stanna borta fler nätter. Stora möten och konferenser kommer kanske igång tidigast under det första kvartalet 2022.
Men osäkerheten är stor där mycket styrs av smittspridning, restriktioner och vaccinationsgrad.
Pandox, andra kvartalet 2021, andra kvartalet 2020
April-juni 2021 (Mkr)
April-juni 2020 (Mkr)
Intäkter fastighetsförvaltning
568
527
Ebitda
447
327
Resultat efter skatt
-6
-332
RevPar, Operatörsverksamhet (kr)
181
89
Källa: Pandox
Ett annat bolag som haft det kämpigt under pandemin är det familjen Paulsson-kontrollerade Skistar, som bland annat drog på sig kraftig kritik för att bolaget fortsatt ville hålla igång både backar och After Ski i ett krampaktigt försök att kortsiktigt rädda intäkterna när pandemin härjade som värst.
Det tredje kvartalet i det brutna räkenskapsåret, för perioden fram till och med maj, visar enligt Skistar ett historiskt högt bokningsläge och en Hemestertrend som består. De stängda gränserna i Norge har slagit hårt, medan bokningsläget inför kommande vinter ser bra ut.
Med vintersportorter som Åre och Sälen brukar Skistar främst fungera under sju månader med vinterklimat. Men vid midsommar i år meddelade bolaget att bokningarna låg över 80 procent högre än vid samma period i fjol.
Enligt vd Stefan Sjöstrand lyckades bolaget inte riktigt ställa om för att kunna erbjuda aktiviteter året runt. Den här gången ska bolaget ha utvecklat helt nya koncept och har investerat i cykelleder, ziplines, padelbanor och klätterleder.
På ungefär samma sätt har Ving tidigare talat om att det krävs helt nya koncept med andra former av aktiviteter när charterresandet nu åter kommer igång. För klart är att resande och kraven på boenden och destinationer kommer att vara annorlunda efter pandemin. De bolag som inte lyckas anpassa sig till det kommer att få det fortsatt väldigt tufft, där en del aktörer sannolikt kommer att slås ut.
Skistar, andra kvartalet 2021, andra kvartalet 2020
Mars-maj 2021 (Mkr)
Mars-maj 2021 (Mkr)
Omsättning
1 023
580
Resultat efter skatt
39
-10
Kassaflöde
-93
-504
Förvaltningsresultat
539
248
Exkl värdeförändring
300
266
Resultat efter skatt
711
249
Källa: Skistar
Skistar, som med en inriktning på Hemester och fritidsresande har dubblats i värde sedan botten när pandemin lamslog aktiemarknaden, betalas nu till nya toppnivåer. För Scandic och Pandox är vägen tillbaka längre. Pandox har visserligen stigit med 175 procent sedan botten, och Scandic med 65 procent. Men Scandic ligger fortfarande på över 50 procent minus sedan nivån i februari i fjol, och Pandox ligger drygt en tredjedel back.