Realtid

SKI: SBAB och Avanza försvarar sina positioner

SBAB, Avanza, SKI
Foto (montage): TT
Realtid.se
Uppdaterad: 06 dec. 2021Publicerad: 06 dec. 2021

Svenskt Kvalitetsindex specialstudie om hur kunderna upplever bolån, fastighetslån, privatlån och sparande i värdepapper visar att kundnöjdheten fortsätter ligga på en hög nivå.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Spela klippet
Realtid TV

Ekonomin vänder uppåt: "Märks inte för alla ännu"

22 mars 2025

SKI_SBAB_Avanza.jpg

De som haft nöjdast kunder under längre tid försvarar sina positioner. Det handlar om SBAB inom bolån och fastighetslån och Avanza inom sparande. Lendify får bäst betyg inom privatlån för tredje året i rad följt av Lån & Spar Bank.& Bank. Det framgår av ett pressmeddelande från Svenskt Kvalitetsindex (SKI).

Det är fortsatt så att enkelhet och digitala tjänster är högt upp på kundernas agenda men i kombination med service i större utsträckning en tidigare.

I just sparande segmentet så utkristalliseras två typiska kundgrupper som drivs av olika saker när det gäller vad som gör dem nöjda. Den ena gruppen drivs helt av digitala tjänster och gör allt själva. Den andra gruppen drivs också av digitala tjänster men i kombination av mer servicerelaterade frågor.

– I år har vi välkomnat över 350 000 nya kunder. Våra kunder är drivkraften i allt vi gör och vi satsar hela tiden på att ta fram nya digitala tjänster som gör det enklare att lyckas med sin ekonomi, säger Rikard Josefson, vd för Avanza i en skriftlig kommentar.

Orsaken till att kunderna är nöjda varierar stort. För en stor bank kan det handla om att man lyckats väldigt bra med sin image och service medan för en mer nischad aktör så handlar det om att man sticker ut och inte är som alla andra och har bra digitala tjänster.

– Det var länge sedan man såg att vad som gör kunderna nöjda varierar så stort mellan olika aktörer. Ett tecken på att man lyckas möte just sina kunders förväntningar och krav, säger Love Westin, analyschef på Svenskt Kvalitetsindex i en skriftlig kommentar.

ANNONS

SKI kundnöjdhet mäts på en skala mellan 0 och 100. Generellt sett har branscher och företag som får betyg under 60 i kundnöjdhet stora svårigheter att motivera sina kunder att stanna kvar hos sig, medan betyg över 75 pekar på en stark relation mellan företag och kund.

När det gäller bolån till privatpersoner får SBAB betyg 76,1 inom kundnöjdhet, att jämföra med branschsnittet 72,0. För fastighetslån är det fjärde året i rad som SBAB har högst kundnöjdhet med ett betyg på 77,2, väl över branschsnittet på 72,0.

ANNONS

Senaste nytt

relevance
Spela klippet
Affärer

Fri journalistik ger starka resultat för Relevance Communication

14 feb. 2025
Spela klippet
Realtid Partner

Relevance Communication: Starkare journalistik tillsammans

23 dec. 2024

– Vår ambition är att det ska vara tryggt och enkelt att vara kund hos SBAB, vår placering i SKI ser vi som ett kvitto på att det är rätt väg att gå, säger Mikael Inglander, tillförordnad vd på SBAB i en presskommentar.

 

 

 

 

Läs mer från Realtid - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

Spela klippet
Börs & finans

Ekonomin vänder uppåt: "Märks inte för alla ännu"

22 mars 2025
Spela klippet
Bank & Fintech

Chocken: Din bank kanske inte är så säker som du tror

22 mars 2025
Spela klippet
Juridik

AI – en juridisk superkraft som kräver mänsklig eftertanke

21 mars 2025
ANNONS
ANNONS