Datainspektionen är kritisk till att inkassobolaget Sergel Kredittjänster brister i tillgängligheten för gäldenärer som vill komma i kontakt med bolaget.
Skarp kritik mot Sergel Kredittjänster
Mest läst i kategorin
Datainspektionen har sedan slutet av 2019 tagit emot flera klagomål som gör gällande att det är svårt att komma i kontakt med inkassobolaget Sergel Kredittjänster, såväl via telefon som genom bolagets webbtjänst ”Mina sidor”. Klagandena gör bland annat gällande att det har varit omöjligt att få plats i telefonkö eller att de fått vänta i flera timmar på att komma fram. Flera har även skickat meddelanden via Mina Sidor som besvarats först efter lång tid eller inte alls.
– Enligt god inkassosed bör inkassobolag utan dröjsmål besvara gäldenärens frågor om fordringen. Det förutsätter att det ska vara enkelt att komma i kontakt med bolaget, säger Evelin Palmér som är jurist hos Datainspektionen och som lett den granskning av Sergel som myndigheten nu är klar med.
Det är normalt korta frister för invändning mot eller betalning av ett inkassokrav. Det är därför angeläget att gäldenären ges möjlighet att komma i kontakt med bolaget inom rimlig tid, dels för att kunna ta ställning till om kravet är korrekt, dels för att kunna invända i rätt tid, skrivet myndigheten på sin hemsida.
Datainspektionens granskning visar att Sergel har, eller har haft, ett flertal brister gällande tillgängligheten. Det handlar till exempel om begränsad åtkomst till webbtjänsten ”Mina sidor”, långa svarstider eller svårighet att komma fram till kundtjänsten via telefon, underlåtenhet att hantera frågor och invändningar som inkommit via e-post samt svårigheter för gäldenärer att finna olika kontaktvägar till bolaget.
– Bolaget har inte levt upp till kraven på tillgänglighet och den skyldighet att utan dröjsmål besvara gäldenärers frågor och att skyndsamt utreda invändningar, som följer av god inkassosed. Även om bolaget nu har vidtagit åtgärder så kvarstår vissa problem och vi får fortfarande in klagomål mot bolaget som rör tillgängligheten för gäldenärer, säger Evelin Palmér.
Datainspektionen ser allvarligt på bristerna och förutsätter att bolaget vidtar åtgärder för att ytterligare förbättra tillgängligheten. Myndigheten kommer att följa upp vilka åtgärder som bolaget vidtar i en ny granskning.
I mitten av april förlorade bolaget uppdraget från Telia, som stod för 13 procent av intäkterna. Det förlorade uppdraget innebar att 70 personer varslades om uppsägning.
Sergel Kredittjänster ingår i en koncern med 37 bolag. Koncernmoderbolaget är Marginalen Group AB, som förvärvade bolaget 2017 från Telia.