Fördjupar sitt partnerskap med startupen Kivra.
Skandiabanken utökar fintech-samarbete
Mest läst i kategorin
Skandiabanken digitaliserar fler pappersutskick med hjälp av Stockholmsbaserade fintech-startupen Kivra, enligt ett pressmeddelande.
Bland annat ska Skandiabanken börja skicka bekräftelsedokument digialt.
– Många av våra kunder vill minska pappersutskicken, säger Annika Lindgren Pettersson, processägare på Skandia, i en kommentar.
I dagsläget är cirka 550 företag och myndigheter anslutna till Kivra som tillhandahåller en tjänst som kan liknas vid en digital brevlåda som samlar räkningar och andra dokument i en app.
Kivras produktchef Carl-Mikael Westman sade under en paneldebatt i april att han välkomnar partnerskap med banker.
– Det är ingen lätt utmaning för bankerna med tanke på deras "tech legacy", men jag tycker att det är positivt att deras inställning nu är att samarbeta med fintech-bolag, sade han.
Han tillade att bankerna på längre sikt kanske måste dela med sig av sin kunddata.
– Det kan vara nödvändigt för att hitta nya strategiska samarbeten med andra aktörer, sade Carl-Mikael Westman.
Andra menar att fintech-startups istället tar över traditionella banktjänster. Klarnas vd Sebastian Siemiatkowski spår till exempel att skräddarsydda fintech-appar konkurrerar ut tradtionella bankprodukter.
– En dag kanske jag inte loggar in på min bank längre och flyttar över lönekontot till någon annan aktör istället, sade han under ett SNS-seminarium i april.
Robin Teigland, professor på Handelshögskolan i Stockholm, delar den bilden.
– Kanske har vi i framtiden inte behov av alla tjänster. Och vissa kanske inte har någon bank alls. På afrikanska kontinenten har 95 procent inget bankkonto, utan allt görs via mobiltelefonen. Kenyanska mobilbaserade betaltjänsten M-Pesa gör nu även sitt intåg i Europa, bland annat i Rumänien, sade hon på samma seminarium.