Det digitala identitetsföretaget Signicat och SaaS-bankplattformen Mambu har inlett ett partnerskap för att hjälpa banker, fintechbolag och nya finansiella tjänsteleverantörer att öka kundförvärv, förbättra kundupplevelser och minska marknadsledtider.
Signicat och Mambu inleder samarbete för att digitalisera tjänster för identitetshantering
Mest läst i kategorin
Samarbetet innebär att ett omfattande utbud av identitetsverifieringsmetoder blir tillgängliga för kunder, eftersom Signicats identitetsplattform enkelt kan integreras med Mambu via ett enda API. Detta ger finansiella tjänsteleverantörer över hela Europa möjligheten att ”skola in” sina kunder digitalt, genomföra webbaserad identitetsautentisering samt att använda sig av elektroniska signaturer som är juridiskt bindande. Det framgår av ett pressmeddelannde.
Enligt en undersökning har 63 procent av alla konsumenter i Europa aktivt valt att sluta använda minst en digital ekonomisk tjänst under det senaste året. Partnerskapet ska ge finansiella tjänsteleverantörer några värdefulla verktyg för att minska detta manfall och samtidigt öka kundförvärvet.
Partnerskapet följer Mambus senaste finansieringsrunda på 110 miljoner euro. Företaget strävar efter att expandera ytterligare över hela Europa och dra nytta av den växande marknaden för bankprogramvara, värderad av Gartner till 100 miljarder dollar.
– Globala lockdowns har förvandlat en önskan om digitala tjänster till ett akut behov. Vår forskning om konsumenternas attityder till onboarding visar att finansiella tjänsteleverantörer kämpar för att hålla jämna steg med konsumenternas digitala krav – och det kostar dem kunder. Att samarbeta med Mambu innebär att vi kan hjälpa fler leverantörer att låsa upp fördelarna med en digital identitet, säger Asger Hattel, vd, Signicat i en presskommentar.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra courtage.