För att accelererar sin digitalisering har SEB inlett ett koncernövergripande samarbete med Google Cloud.
SEB om molnstrategin: "Vi föredrar att transformera oss själva än att bli tvingad av andra"
Mest läst i kategorin
SEBx, SEB:s nästa generations bankplattform, har redan framgångsrikt dragit nytta av Google Cloud, Googles infrastruktur- och datamolnteknik. I mars aviserade SEB som koncern att man ingått ett strategiskt och långsiktigt partnerskap med den amerikanska molntjänsteleverantör i syftet att accelerera koncernens digitaliseringsresa.
”Vi ska inte vänta tills dess att en startup ‘disruptar’ oss utan vi vill själva bygga nya produkter som ‘disruptar’ oss, som kan konkurrera med våra egna produkter och andras.”
– Det finns två möjligheter: stå emot eller omfamna. Vi har valt, redan sedan investeringen i Tink, att vi vill omfamna snarare än stå emot digital förändring. Det har varit vår strategi sedan 2015. Vi ska inte vänta tills dess att en startup ‘disruptar’ oss utan vi vill själva bygga nya produkter som ‘disruptar’ oss, som kan konkurrera med våra egna produkter och andras, säger Nicolas Moch, Chief Information Officer för SEB, till Realtid.
– Vi föredrar att transformera oss själva än att bli tvingad av andra: fintech är en del av ekosystemet. Det är därför vi vill ha ett samarbete på hög nivå med Google Cloud, framförallt kring hur man bättre använder data, i synnerhet med hjälp av tekniker som Artificial Intellligence (AI), Machine Learning (ML), Natural Language Processing (NLP).
SEB:s samarbete med Google Cloud började redan för ett antal år sedan.
”Molnstrategin är förankrad på ledningsnivån och det är Johan Torgeby själv som är sponsor till relationen mellan SEB och Google Cloud inom SEB. Det är en affärsfråga snarare än en IT-fråga.”
– Vi påbörjade vår molnresa för tre-fyra år sedan och började samarbeta med Google Cloud om AI på SEBx för två år sedan. Till en början var det ett väldigt tekniskt projekt då vi insåg att vi inte kan ignorera teknikutvecklingen inom molnet om vi själva ska kunna vara tekniskt proaktiva, säger Nicolas Moch.
Han fortsätter:
– Vi är två IT-personer i koncernledningen sedan 1,5 år tillbaka och vi har med både ledningen och styrelsen gjort ett arbete kring digitalisering. Molnstrategin är förankrad på ledningsnivån och det är Johan Torgeby själv som är sponsor till relationen mellan SEB och Google Cloud inom SEB. Det är en affärsfråga snarare än en IT-fråga, säger han.
– Vi hade en tanke om att jobba med Google Cloud och Johan (Torgeby) och ledningen reste tillsammans med styrelsen till Silicon Valley. Sedan har vi utökat samarbetet med Google Cloud kring bankens kärnverksamhet samt hur vi tillsammans kan bygga lösningar, särskilt lösningar kring data.
Samarbetet fokuserar främst på fem olika initiativ: skapa innovativa tjänster, förfina riskanalyser, vidareutveckla inom området finansiell rapportering, utforska digitala assistenter samt förbättra användarupplevelse för kunder.
”Skalan av samarbetet är inte begränsat utan vår ambition är att hälften av vår IT ska använda sig av molnteknik inom fem år.”
– Skalan av samarbetet är inte begränsat utan vår ambition är att hälften av vår IT ska använda sig av molnteknik inom fem år. Vi utvecklar även nya tjänster med hjälp av Google Cloud, till exempel utvecklar vi avancerade verktyg för att bygga scenarios där det krävs hög compute-kapacitet, verktyg för att upptäcka cyberkriminalitet, men även AI-robotar i kontaktcenter, eller inom betalningar, tjänster som kan disrupta befintliga finanstjänster.
SEB arbetar bland annat med att förbättra och förfina riskmodeller med hjälp av ML och neutral networks.
– Vi genomför de första testerna nu och beräknar att vi kommer att kunna använda de nya modellerna under året, bland annat för att kunna modellera likviditetstrisker.
Regelverket för bankverksamheter ställer höga krav på infrastrukturens redundans, något som i dagsläget fortfarande kräver lösningar utanför molnet.
– Det som molnet accelererar är bland annat tjänsteutveckling. Om vi skulle välja att lansera i ett nytt land så skulle man kunna använda en molnplattform från början och lansera en online-only-lösning. Man kan snabbare utveckla en tjänst som lättare kan rullas ut och skalas upp. Men det är inte så mycket billigare i dagsläget då den användningsbaserade kostnaden blir ganska hög. Det är viktigt att man lär sig att stänga tjänster så fort man slutat använda dem. Däremot finns en fördel med framtida kostnader som man undviker, till exempel att bygga ett helt nytt datacenter för miljardbelopp.
Det finns även ett antal risker förenade med att använda molnet som infrastruktur eller till tjänsteutveckling. Men någon data delas inte med Google.
– Data leakage är den största risken, men vi har ett avtal med Google Cloud och vi delar ingen data med dem. Den andra risken handlar om vad som händer om Google går sönder. Att lyfta ut betalningar till Google Cloud skulle skapa helt andra problem om deras plattform är nere. Därför har vi i dagsläget byggt in redundans, vilket gör det mindre kostnadseffektivt idag. Men molnleverantörer kommer att bygga redundans i sina tjänster. Den tredje risken handlar om cybersäkerhet och där har Google Cloud en bättre säkerhet än många andra, inklusive de flesta bankerna, då de utsätts för många fler attacker.
Parallellt med detta så har kunderna vissa vanor och det är en balansgång att identifiera vilka tjänster som ska gå över till molnet, men även vilka som ska släckas och hur.
– Väldigt många av de öppna tjänster vi har, exempelvis betalningar eller bolån, kommer att gå successivt över till en molninfrastruktur. Att lansera en ny tjänst är dock mindre problematiskt än att släcka en befintlig tjänst och förutse det som händer när man släcker. Det är det som kommer att göra förändringen lite långsammare då vi har två resor: en med traditionella tjänster och en med tjänster som finns exklusivt i mobilen. Många användare är inte särskilt intresserade av att testa många olika appar.