It-bolaget Seavus och KTH gör en gemensam studie på artificiell intelligens och innovation. Målet är att utveckla ett AI-verktyg för företag. "AI är en konkurrensfördel", säger Seavus vd Dimitris Panagio.
Seavus i AI-samarbete med KTH
Mest läst i kategorin
Det framgår av ett pressmeddelande.
Syftet med studien är att ta reda på hur artificiell intelligens (AI) används som utvecklingsstöd i olika organisationer. Målet är också att ta fram ett stöd för organisationer som vill använda AI.
–Vi hoppas så många företag som möjligt ställer upp genom att besvara enkäten och även ställa upp på djupintervjuer. Det kan vara en konkurrensfördel för de företag som ställer upp att de får svart på vitt hur de kommer igång med AI som en del i företagsutvecklingen.
Studien genomförs till och med fjärde kvartalet i år.
– Stort fokus ligger idag på teknikutvecklingen, men lika viktigt är att förstå hur företag kan arbeta och organisera sig så att AI bidrar till nya affärsvärden och nytta för verksamheten, kommenterar Jenny Janhager Stier som forskar på integrerad produktutveckling på KTH.
I november berättade Realtid.se om Seavus nylanserade självinlärande system som snabbt kategoriserar textinnehåll och rankar samband. Automatiserad rekrytering, kreditbedömning och pensionsrådgivning är några användningsområden.
– Vd:ar och ledningsgrupper tänker främst på AI i termer av exempelvis självkörande bilar och säger något i stil med att ”ja det är coolt men det ligger långt fram i tiden”. Liknande kommenterar hör vi kring människolika robotar och AI-medicin. Men det är inte det som är intressant på AI-området än, utan mjukvaror på t ex backoffice-området, sa vd:n Dimitris Panagio till Realtid.se i november.